فعالیت های کانگرس ملی

     
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html
      



ملاقات ریس کانگرس ملی افغانستان با  عضو ارشد پارلمان اروپا
 و ریس بخش لیبرال دموکرات های پارلمان ایتالیا

  بتاریخ 7 نومبر 2013 محترم محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان با آقای
چیکیتو فیزیو ریس حزب لیبرال دموکرات در پارلمان ایتالیا و عضو ارشد پارلمان اروپا در شهر روم  
مقر پارلمان ایتالیا  در حالیکه دو تن دیگر از شخصیت های سیاسی پارلمان  ایتالیا و  پروفیسور نادر اتمی مسول روابط بین المللی کانگرس ملی افغانستان حضور  داشتند ملاقات نموده  
و پیرامون وضع درد ناک جنگ و فساد و خطر رادیکالیزم در افغانستان صحبت نموده و هردو جانب اتحاد قانونمند کانگرس ملی افغانستان، اروپا و ایتالیا را بخاطر دفاع از نظام مبتنی بر قانون و دموکراسی و بوجود آمدن انتخابات شفاف و دموکراتیک و حمایت از حقوق بشر  را در برابر زورمندان مسلح ، فساد و رادیکالیزم  یک آمر ضروری تلقی نموده و تصمیم اتخاذ شد تا مشترکا بخاطر این اهداف و تامین منافع متقابلا مفید مبارزه نمایند.

http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html              
        
                                         سخنرانی محترم محمد عیسی اسحاق زایی  ریس کانگرس ملی 
                                                   درمجموعه عمومی کانگرس ملی افغانستان

http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html


                                               نمایی از بخش مجموعه عمومی کانگرس ملی افغانستان

                

مجموع عمومی کنگرس ملی افغانستان که  اهداف آن دفاع از منافع ملی و حقوق بشر  است بتاریخ 11 میزان 1392
.در شهر کابل دایر شد


                                      
                                      فشرده بیانیه محمد عیسی اسحاق زایی  ریس کنگرس ملی افغانستان


 بنام خداوند توانا ودادگستر


امروز 3 اکتوبر 2013 مصادف است به 11 میزان 1392 یکی از روز های بزرگ تاریخی کشور خواهد بود تا کشور ما را از جنگ و فساد که بزرگترین تحدید برای افغانستان است بسوی صلح و حکومت مبنی بر قانون و دموکراسی خواهد برد.
درین تالار با عظمت بیشتر از دو هزار نمایدکان 34  ،ولایت، شهر ها ، ولسوالی ها ی افغانستان علما و مشایخ دینی پروفیسران دکتران، استا دان پوهنتون ها دیپلوماتهای ارشد ، زنان منور ، جوانان تحصیل یافته معلمین و محصلین  ، نمایندگان تجار و سرماداران ملی نمایندگان دهقانان ، کارگران نمایندگان و رهبران احزاب سیاسی ، نهادهای اجتماعی و جامعه مدنی نمایندگان شورای ملی و سناتور های  افغانستان نمایندگان میلون ها میلون مردم افغانستان که در این کنگرس حضور دارند و برای ختم جنگ ، استقرار صلح ، دفع فساد و حکومت مبتنی بر قانون و دموکراسی منافع ملی و رعایت حقوق بشر مبارزه مینمایند.
اینجانب محمد عیسی اسحاق زایی  که از جانب شما بحیث اولین ریس کنگرس ملی افغانستان در فضای کاملا دموکراتیک انتخاب شده ام از این تربیون بزرگ  به مردم افغانستان  ، کشور های منطقه ، جامعه جهانی دراین کنگرس ملی و تاریخی افغانستان  وعده میدهم که در دفاغ از منافع ملی ، دموکراسی و حقوق بشر و دفع خشونت و افراطیت و استقرار صلح دایمی با شرافت و بی هراس مبارزه مینمایم و از مردم افغانستان و مدافعین صلح وانسانیت در منطقه و جهان آرزومندم تا  کنگرس ملی افغانستان را که به نفع دموکراسی و حقوق بشر است واهداف کنگرس منجر به صلح در افغانستان ودفع خشونت و جنگ در منطقه میگردد مورد حمایت قرار دهند.
مردم افغانستان از مدیریت نا کاره والوده به فساد دولت موجود افغانستان  ، عدم قانونیت و  غاصبین ملکیت های عامه. عدم خلع سلاح زورمندان ، خطرجنگ ، تولید ، قاچاق و ترافیک مواد مخدره جامعه جهان و مردم افغانستان را در زجر و شکنجه  و  نهایت پریشانی قرار داده است و خواهان نظام سالم و مدافع قانون و عدالت میباشند . و مردم ما با ظهور  افزاطیت در کسترش جنگ و خشونت در منطقه نیز قربانی شده اند. 
بنا کنگرس ملی  افغانستان از همه دولتها ، سازمانهای سیاسی، اجتماعی مدافع صلح ، آزادی و حقوق بشر میخواهند تا در برابر نظامهای دیکتاتوری، ایدیالوژیک ، که خطر برای افغانستان منطقه و جهان است  متحدانه  علیه  خشونت جنگ و فساد مبارزه 
نمایم تا بتوانیم وظایف تاریخی ، ملی،  اخلاقی و انسانی خویش را در برابر مردمان خویش منطقه و جهان انجام دهیم.
-----------------------------------------------------------------------------------                                                           
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html                  
    


ملاقات محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان                                       
 با نماینده گان جوانان  ۱۹ ولایت افغانستان  جهت ایجاد نهاد های                                      
 نیرومند جوانان منور دردفاع از منافع ملی و ارزشهای دموکراتیک                                    

http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html                  
  تل دوی استقلال                                  

روز آزادی و حصول استقلال کشور ما فرخنده باد             




ریس کانگرس ملی افغانستان با تعداد از مدافعین آزادی و                                           
  دموکراسی در مراسم روز  آزادی وحصول استقلال افغانستان                                        

                             

محترم محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان و خانم هندیا دختر اعلیحضرت امان الله شاه  


*****************************************************                              

         http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html                                               

                                                د لوی خدای په نامه

اصول اساسی کنگرس ملی افغانستاندفاع ازمنافع ملی و رعایت حقوق بشر میباشد.
  و به اساس این اهداف میتوانیم برای یک جامعه آزاد و عادلانه که در آن همه انسانها در برابر قانون دارای حقوق مساوی  باشد مبارزه نماییم. تا بدین وسیله استقرار صلح، وحدت ملی ونظام مبنتی بر قانون  ودموکراسی تامین گردد. زیرا غرض از منافع ملی و عدالت دفاع از حقوق طبیعی ,انسانی,مدنی ودفاع از حقوق قرد وتامین حق حیات،آزادی،برابری وپیشرفت جامعه مطرح است. و هکذا از نظام غیر ایدیالوژیک تامین یک قانون انسانی در جامعه حمایت می نمایید. تا بدینوسیله همه امتیازات طبقاتی،جنسی،قومی،قبیلوی و مذهبی لغوگردیده و آرزشهای اخلاقی و ذاتی انسان مورد حمایت قرار گیرد. به اساس اهداف فوق کنگرس ملی دوشادوش همه نیروهای ملی و دموکرات بخاطر دفع نظام مافیایی و رادیکالیزم(افراطی ) برای نجات وطن مبارزه  مینمایید  .      
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html

ملاقات ریس کانگرس ملی افغانستان با سخن گوی ریس جمهور امریکا:

بتاریخ 12 سپتمبر 2013 محمد عیسی اسحاق زایی  ریس کانگرس ملی افغانستان با آقای روبیرت گایبس سخن گوی ریس جمهور امریکا ملاقات نمودند و پیرامون وضع دردناک جنگ وخطرتروریزم، رادیکالیزو ساختار مافیایی ، فساد و قاجاق مواد مخدر که یک خطر جدی برای افغانستان و غرب است  ضمن ابراز نگرانی ، اتحاد کانگرس ملی را بحیث  متحد فکری برای دفاع از منافع ملی افغانستان و دفاع از حقوق بشر با غرب بخاطر ایجاد نظام مبتنی بر قانون و دموکراسی در افغانستان ضروری تلقی نمودند.



°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html


 ملاقات کنگرس ملی افغانستان با ریس پارلمان اروپا
  12.7.2001  )FROTIER POST(NNIازگزارش روز جمعه : با توجه به  اخبار بی بی سی

محمد عیسی اسحاق زایی ریس کنگرس  ملی افغانستان با خانم نیکولای پانتینگ ریس پارلمان اروپا در بلژیک مرکز پارلمان اروپا ملاقات نمودند.
دراین ملاقات از ریس پارلمان اروپا تقاضا بعمل آمده تا در حل سیاسی و صلح آمیز مسله افغانستان  احزاب دموکرات، نخبه گان و روشنفکران ملی افغانستان را کمک نمایند . تا افغانستان و منطقه  از شر جنگ، دیکتاتوری و تروریزم نجات یابد.
 هکذا  محمد عیسی اسحاق زایی در مصاحبه با رادیو بی بی سی از همه احزاب و سازمانهای  ملی ودموکرات،  نخبه گان و روشنفکران ملی دعوت بعمل آورده تا بخاطر نجات افغانستان از جنگ و رادیکالیزم  برای تامین صلح،  
منافع ملی و نظام مبتنی بر قانون و دموکراسی متحد شوند .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html


ملاقات محمد عیسی (اسحاق زایی ) با اعضای پارلمان ایطالی در شهر روم
11-3-2009

دراین ملاقا ت محمد عیسی (اسحاق زایی) ریس  کنگرس  ملی افغانستان و خانم پیتریسه( لورینه ) عضو پارلمان ایطالیا  و ریس فرکسیون پارلمانی شهر روم  و  محترم پروفیسور نادر اتمی  ریس روابط بین المللی کانگرس ملی افغانستان و چند تن دیگراعضای پارلمان ایطالیاحضور داشتند و  در مورد ضرورت اتحاد نیروهای مدافع دموکراسی و حقوق بشرو خطر گروه های رادیکال و تروریست که طرفدار جنگ  و نظامهای دیکتاتوری اند صحبت نموده . هردو جانب توافق نمودند. تا برای حمایت از مدافعین دموکراسی وحقوق بشر در کشور هایشان و عرصه 
جهانی  برای ایجاد یک اتحاد  دموکراتیک  فعالیت نمایند.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html


[Untitled]

Conference of the Democratic Parties

http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html

Dear my collaboration

Your Excellency  and your accompanying delegation. May I take this opportunity and welcome you to our meeting of the democratic party of Afghanistan. On behalf of my colleagues, let me thank you very much for your participation. The agenda of our meeting is: Defence of democracy and human rights in Afghanistan and all over the world

درین کنفرانس محمد عیسی اسحق زایی ریس کنگرس  ملی افغانستان و آقای فان کمپین هوت عضو پارلمان بلژیک  ، آقای نادر زاهدی معاون دبیر کل حزب مشروطه ایران و آقای پاول دویت نماینده حزب لیبرال دموکرات اروپا در بلژیک  و  ده ها تن ازفعالین سیاسی  احزاب اروپایی، حزب دموکراتهای ملی افغانستان و حزب مشروطه ایران شخصیت های مستقل ملی ، سیاسی و اکادمیک نیز حضور داشتند.و جهت ضرورت اتحاد نیروهای دموکرات علیه بنیاد گرایی ، تروریزم و نظامهای ایدیالوژیک سخنرانی کردند. آقای کمپین هوت بحیث نماینده اروپایی  به اعضای کنفرانس  تذکر دادند که وظیفه ما  بحیث مدافعین دموکراسی این است تا از نیروهای مدافع آزادی و حقوق بشر در منطقه و جهان حمایت کنیم.و نگذاریم صلح و آرامش در کشورهای مان به مخاطره مواجه گردد. و حقوق بشر بوسیله نظامهای دیکتاتوری خدشه دار شود.
                     ************************************************
                                                                 Dear my collaboration  
I hope you are keeping well in view of the deteriorating political and military situation in Afghanistan and the emergence of the unholy alliance of the extreme right and left in Afghanistan, it is made it all the more incumbent upon the supporters of democracy and human rights to unite In the light of the above, the Liberal Democratic Party of Afghanistan based in Belgium, have called a meeting under the agenda of: Defence of Democracy and Human rights vis a vis Totalitarian and Dictator regimes. Participants in this meeting will be members of the Constitutional Monarchy Party of Iran, The Liberal Democratic Party of Belgium VLD, the Democrat Party of Afghanistan, Ex Afghan Senators and a large number of Afghan residents, supporters of democracy and human rights


Time and date: 02/06/07 1500 hours local time
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html


  
بیوگرافی مختصرمحترم محمد عیسی اسحق زایی                             
                                  ریس کنگرس  ملی افغانستان:                           

محمد عیسی اسحق زایی ولد محمد عثمان اسحق زایی که در یک خانواده روشنفکر افغان در سال 1338 در شهر کابل متولد گردیده است. تحصیلات بکلوریا را در لیسه حبیبه و محمود طرزی کابل به پایان رسانیده و تحصیلات عالی خویش را در رشته حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون کابل انجام داده است ،دیپلومهای در رشته علوم اجتماعی ،زبا ن و ادبیات انگلیسی ، هالندی ،علوم سیاسی از کشور بلژیک و اروپا نیز داشت است، در مقامات دولتی در بخش های حقوقی ، امنیتی و سیاسی  و مدت بحیث استاد علوم اجتماعی و سیاسی در مرکز تعلیم نظامی کابل و سایر نهادهای اکادمیک امنیتی نظامی و پولیس در افغانستان نیز ایفای وظیفه نموده است. محمدعیسی اسحق زایی بیشتر از بیست سال عضو عفو بین المللی بوده وبرای دفاع از حقوق بشر رزمیده است .و در بسیج  نخبه کان وروشنفگران ملی افغانستان در کشورهای اروپا ،امریکا، استرالیا، کانادا و سایر کشور های جهان و داخل کشورفعال بوده و بخاطر تامین منافع ملی ، دموکراسی  و حقوق بشر علیه گروه های چپ افراطی و راست رادیکال مذهبی  ،دیکتاتوری و ناقضین منافع ملی و حقوق بشر مجادله کرده  ودرطی بیشتر از چهل سال مبارزه دراعتراضات علیه جنگ ،دیکتاتوری وناقضین منافع ملی وحقوق بشر نقش فعال داشته . 
محمد عیسی اسحق زایی در ایجاد جبهه صلح و جبهه وحدت ملی برای دموکراسی ، حرکت ملی نخبه گان و
روشنفکران افغانستان وایجاد حزب دموکراتهای آزادی خواه  افغانستان ( لیبرال دموکرات)  و کنگرس ملی افغانستان برای اولین بار در تاریخ کشور ما نقش اساسی را ایفا نموده است. در کنفرانس های ملی و بین المللی به خاطردفاع از صلح و حمایت از حقوق طبیعی و انسانی مردم افغانستان  اشتراک نموده و ملاقات های   در عرصه بین المللی از جمله با  پارلمان  ایطالیا، بلژیک ، انگلستان اعضای کنگرس امریکا وریس پارلمان
اروپا  نیز  داشته است ، .
پیوسته تلاش نموده تا حرکت نخبه کان  ملی٬آزادیخواه  و روشنفکران افغانستان را در مبارزه برای ایجاد دولت ملی  مبتنی برحاکمیت قانون ٬دموکراسی و حقوق بشر که اهداف اساسی کانگرس ملی افغانستان است کمک نمایید . محترم عیسی اسحاق زایی  در اجلاس عمومی کنگرس ملی افغانستان مورخ 11میزان 1392  در فضای کاملا دموکراتیک بحیث ریس کانگرس ملی افغانستان انتخاب شده است و بطور 
. پیگیر برای این اهداف مبارزه مینمایید  
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html  

پروفیسور داریوش همایون و آقای پا شاهی رهبران حزب لیبرال دموکرات  ایران و محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی   افغانستان  وآقای نوابی عضو شورای رهبری حزب لیبرال دموکراتهای  افغانستان..
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html
آقای دکتر خسرو اکمل و پاشاهی رهبران حزب مشروطه ایران و محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html


در محفل مشترک که بین کنگرس ملی افغانستان و سازمانهای مدافع دموکراسی و حقوق بشر در المان تدویر یافت.


کنفرانس نخبه کان ملی و سیاسی شامل شخصیت های بین الملیی بخاطر دفاع از دموکراسی و حقوق بشردر افغانستان در بلژیک مرکز پارلمان اروپا تدویر یافت.

محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان با تعداد از فعالین مدافع دموکراسی و حقوق بشر  بعد از تدویر کنفرانس کانگرس ملی در بلژیک مرکز پارلمان اروپا
                            
 ازجپ به راست  محترم محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان و آقای لودو فان کمپین هوت عضو پارلمان بلژیک و محترم نادر زاهدی معاون حزب مشروطه ایران در کنفرانس اروپایی بخاطر دفاع از دموکراسی و حقوق بشر اشتراک ورزیده اند.

محترم محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانکرس ملی افغانستان آقای لودو فان کمپین هوت عضو پارلمان بلؤیک  و محترم نجیب الله رحمانی معاون حزب دموکراتهای آزادیخواه افغانستان وعضو شورای عالی کانگرس ملی افغانستان و محترم رحمت شاه عضو شورای رهبری حزب دموکراتهای آزادیخواه افغانستان. در کنفرانس اروپایی حزب لیبرال دموکراتهای بلژیک مرکز پارلمان اروپا

کنفرانس کانگرس ملی افغانستان که در آن شخصیت های ملی و بین المللی بخاطر دفاع از دموکراسی و حقوق بشر  در بلژیک مرکز پارلمان اروپا تدویر یافت.
دراین کنفرانس محمد عیسی  اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان پیرامون خطر فساد و رادیکالیزم و مبارزه بخاطر نظام مبتنی بر قانون و دموکراسی صحبت نموده و اتحاد نیروهای ملی و بین المللی را بخاطر حمایت از حقوق بشر و دموکراسی در برابر گروه های افراطی وساختار مافیایی موجود یک امر ضروری تلقی نموده اند.

                                                                                                                                                                                                                          
                            http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html
     
  در محفل مشترک که بین کنگرس ملی افغانستان و سازمانهای مدافع دموکراسی و حقوق بشر در المان تدویر یافت . ریس شهرداری شهر ماین شاف المان برای محمد عیسی اسحاق زایی نشان القاب دفاع از صلح وحقوق بشر رااعطا نموده و از مبارزات کنگرس برای دفاع از حقوق بشر ستایش بعمل اورد.               
                                                                
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html




Dear my collaboration

Your Excellency  and your accompanying delegation. May I take this opportunity and welcome you to our meeting of the  democratic party of Afghanistan. On behalf of my colleagues, let me thank you very much for your participation. The agenda of our meeting is: Defence of democracy and human rights in Afghanistan and all over the world

درین کنفرانس محمد عیسی اسحق زایی ریس گنگرس ملی افغانستان و آقای فان کمپین هوت عضو پارلمان بلژیک  ، آقای نادر زاهدی معاون دبیر کل حزب مشروطه ایران و آقای پاول دویت نماینده حزب لیبرال دموکرات اروپا در بلژیک  و  ده ها تن ازفعالین سیاسی  احزاب اروپایی، حزب دموکراتهای  ملی افغانستان و حزب مشروطه ایران شخصیت های مستقل ملی ، سیاسی و اکادمیک نیز حضور داشتند.و جهت ضرورت اتحاد نیروهای دموکرات علیه بنیاد گرایی ، تروریزم و نظامهای ایدیالوژیک سخنرانی کردند. آقای کمپین هوت بحیث نماینده اروپایی  به اعضای کنفرانس  تذکر دادند که وظیفه ما  بحیث مدافعین دموکراسی این است تا از نیروهای مدافع آزادی و حقوق بشر در منطقه و جهان حمایت کنیم.و نگذاریم صلح و آرامش در کشورهای مان به مخاطره مواجه گردد. و حقوق بشر بوسیله نظامهای دیکتاتوری خدشه دار شود.
                     ***********************************************

http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmll



************************************************************************


نخستین لکچر از سلسله گفتمان های روشنگرانه توسط رهبرکانگرس ملی افغانستان


نوشته : محمد عیسی اسحاق زی رهبر کانگرس ملی افغانستان 

اهداف کانگرس ملی افغانستان در پرتو اعلامیه جهانی حقوق بشر 


بشریت قرن هاست که بخاطر دفاع ازحقوق طبیعی، آزادی ،دموکراسی و برابری در نبرد و مبارزه است .
آزادیخواهی که هدف آن دفاع از ارزش های اخلاقی طبیعی و انسانی افراد است که البته در جوامع مختلف شكل واحدى نداشته و مردمان با پيمودن راهاى گوناگون به سر منزل مقصود كه همان دستيابى به آزادی، دموكراسى وبرابرى است رسيده اند. در قرن بيستم، مخالف سرسخت و آشكار آزادی در همه جا نظامهاى استبدادى وتمامیت خواه فاشيسم، كمونيسم و بعدا رادیکال های افراطی مذهبی  بوده است. لذا برآزادیخواهان واجب است كه به انديشه هايش وضوح و به نهادهايش قوت بخشند.
صورتهاى مختلفى كه الگوى آزادی و برابری در كشور هاى مختلف غربى به خود گرفته است حاصل اوضاع و احوال تاريخى وخصلت ملى آن كشورها بوده است . با وصف اين اصول بنيادین آزادی درهمه اين كشورها يكسان باقى مانده است. كلمه آزادی در برخى كشور ها چنان بكار مى رود كه مخالفين آزادی ميخواهند اصل آنرا تعريف نادرست نموده و محتواى آنرا كه دفاع واقعى از آزادى انسان ميباشد پنهان نمايند. اما براى آنكه بينيم چراچنين است، بهتر است از معناى تحت اللفظى وسپس تاريخى آن آغاز كنيم. كلمه آزادی در زبانهاى اروپايى ازكلمه لاتين Liberalis از Liberبه معناى آزادى گرفته شده است كه معناى شايسته آزاد مرد يا سخاوتمند، اين كلمه در دوره قرون وسطا ورنسانس در تعبير Liberal arts"صناعات آزاد و يا شايسته آزادمرد يا سخاوتمند)" كلمه آزادی در دوره جديد با پيشرفت جهان و خواست بيشتر مردم بسوى آزادى رفته رفته معناي قديم خود آزادی ، با تمام بارهاى معنايى اش را با زمى يابد..

آزادیخواهی در مقام نظامى فلسفى به نظامى بسته با اصول ثابت و تغيير ناپدير تنزل نمی كند. آزادیخواهی را ميتوان بطور دقيق نگرش به زندكى ومسايل آن وصف كرد كه تاًكيدش برارزش هايى همچون آزادى براى افراد و اقليت ها و ملت ها است. رابطه آزادیخواهی با مفاهيم آزادى, برابرى حقوقى، حكومت، آزادى انديشه، عقل گرايى، دين وترقى كه از ديدگاه کنگرس ملی غرض اصلى از حكومت پاسدارى از آزادى و برابرى و امنيت همه شهروندان است به همين دليل حكومت جمهورى مبتنى برحكومت قانون است، قانون مصوب قانون گذارانى كه در انتخابات آزاد برگزيده شده اند . در واقع همين نگرانى عميق در آزادیخواهی براى آزادى فردى بوده است كه الهام بخش مخالف اين انديشه با آمريت مطلق شده است. اصل بنيادین ازادیخواهی ارزش اخلاقى وارزش مطلق به كرامت ذاتى شخصيت انسان بوده است.

بر اساس اين اصل بايد با هر فرد همچون غايتى فى نفسه رفتار شود و نه همچون وسيله اى براى پيشبرد اغراض و منافع ديگران. آزادی براى حمايت از حقوق افراد واقليت ها، اهميت بسيارى براى محدود كردن قدرت حكومت قايل شده است. اين حقوق به نام هاى مختلفى، مانند " آزادي هاى مدنى " حقوق طبيعى" و " حقوق بشر" معروف است و طبق اعلاميه استقلال امريكا عبارت است از حق " زندگى و آزادى و تعقيب سعادت " و طبق اعلاميه فرانسوى حقوق بشر عبارت است از حق آزادى و امنيت و مقاومت در برابر ظلم. در بحثى از كتاب كه به شكل گيرى ذهن آزادی " اختصاص داده شده " اين پرسش در ميان گذاشته مى شود كه نظم آزاد با همه پيامدهايش چگونه پا به هستى گذاشت" ودر جواب پاسخ متفكران عصر روشنگرى كه اين پرسش را مى خوانيم " از راه قانونگذار " سپس اشاره كوتاهى به فلسفه جان لاك ( 1704 – 1632 ) وكتاب مشهورش به نام حكومت مدنى( 1690) كه انديشه هاى مولد آزادی سياسى رادر اروپا و جهان گستراند. چندى بعد مونتسكيو ( 1775 – 1689 ) با ارائه موضوع تفكيك سه قوه‌ی اجرائيه، مقننه و قضائيه در ايجاد دولت آزاد و دموکرات نقشى بزرگي بازى كرد. برپا يه اين ديدگاه هاى علمى و تجربه و داشته هاى اجتماعى تاريخ بود كه ژان ژاك روسو (1778- 1712 ) نظريه حاكميت مردم را پيش كشيد او در كتاب قرار داد هاى اجتماعى حاكميت مردم را مطلق و نقض نشدنى وسلب نشدنى و تقسيم نشدنى اعلام كرد. در مفهوم آزادی و تاريخ آن مى خوانيم كه "كمك بزرگ روسو درتشكيل و تاسيس دولت آزاد و دموکرات تعليم حاكميت عمومى است كه در رای گيرى عمومى تجلى مى يابد".

با انقلاب 1688 انگلستان، براى نخستين بار دولتى تشكيل شد كه در آن مجلس شوراى ملى يا پارلمان قدرت عاليه حكومت بشمار مى آمد، امر خدشه ناپذيري كه امروز اصل مهم واساسى در آزادی سياسى محسوب مى شود. اين مجلس با تصويب آزادى اعتقاد دينى و لغو سانسور مطبوعات در 1695 گامى بزرگی در رشد آزادی برداشت. بدين ترتيب در آن كشور شرايطى پديد آمد كه به سازماندهى حزب هاى سياسى منجر شد و بقول نويسندة كتاب آزادیخواهی معنا وتاريخ آن "ديگر سر ها در مبارزه براى بدست گرفتن حكومت شكسته نشدند" شمارش شدند. و بدين ترتيب از مبارزه حزب ها چه براى ورود به پارلمان و چه در آن حق مخالفت با حكومت زاده شد. بدين معنا كه انتخابات عمومى نشان مى دهد كه چه حزبى حكومت مى كند و در نتيجه مخالفت با حكومت حق قانونى شناخته شد. روند اعتلاى آزادیخواهی خود را در قانون اساسى ايالات متحده امريكا نشان مى دهد. در اصلاحيه هاى الحاقى آن آزادى دين، مطبوعات و تشكيل انجمن ها تضمين شد و بارد و نفى تعين كليسای ملى پايه اى اساسى براى جدايى كليسا از دولت يا به عبارتى دين از حكومت بوجود آورد.

قانون اساسى امريكا در رشد و گسترش آزادی در جهان نقشى بزرگ ايفا نمود. همچنين بايد از انقلاب فرانسه نام برد كه به سهم خود پايه های آزادی را استوارتر كرد. مجلس موسسان فرانسه در 1789 اعلاميه حقوق بشرو حقوق شهروند را به تصويب رساند كه به موجب آن غايت همه اجتماعات سياسى حفظ حقوق طبيعى و مسلم انسان است كه عبارت است از آزادى و مالكيت و امنيت و مقاومت در برار ظلم، به موجب ماده سوم اين بيانيه اساسأ ملت سرچشمه هر حاكميت است. هيج فرد يا گروهى از انسانها نمى توانند داراى اقتدارى شوند كه صريحاً از ملت گرفته نشده باشد. در ميان دهه دوم سده نوزدهم نظام آزادی در انگلستان، فرانسه وامريكا مستقر شده بود با اينكه دراين كشورها نظام هاى حكومت داری متفاوت بود همه اين نظام ها به اصول اساسى وفادار بودند.

اين اصول اساسى عبارت بودند از: 1- قانونگذارى بوسيله نمايندگان قانونگذار و برگزيده راى دهنده گان با صلاحيت.
2- حمايت از آزادى مدنى يا حقوق طبيعى بشر . 3- حق مخالفت صلح آميز با حكومت. در داخل و خارج از مجلس دولت آزاد از حيث مشروطه يا مبتنى برقانون اساسى است كه منظور جلوگيرى از استبداد، به وسيله آزادى تغير داد. در سال هاى بين 1815 تا 1870 آزادی با كمك طبقه متوسط در جهان غرب خود را تثبيت نموده توانست حكومت هاى مطلقه يا مستبد را كنار زده و آزادی را مستقر نمايد. مرحله نخست اين گسترش واستقرار را آزادی كلاسيك ناميده اند كه درفرانسه اتفاق افتاد. درين مرحله همه انسان ها برابر وآزاد شمرد ه شدند وحقوق مدنى برابرداشتند اما حقوق سياسى شان برابر نبود به عبارت ديگر براى راى دادن شرط ثروت تعين شده بود كه درنتيجه بورژوازى را به طبقة حاكم تبديل نمود.

تحكيم آزادی اقتصادى با سرمايدارى مهمتريت سياست هاى بود كه به زيان كارگران در اين دوره پيگيرى مى شد. که اکثرا این طور فکر میکردند که آزادی تنها ایدیالوژی طبقه سرمایدار و حاکم جامعه را تشکیل میدهد. كه براى نمونه مى توان از مخالفت با تشكيل اتحاديه هاى صنفى نام برد. از آزادی كلاسيك به واسطه علاقه اش به طبقه متوسط انتظار نمى رفت كه بتواند مشوق وپيش برنده نيروهاى مردم سالارى باشد كه در حال ظهور بودند.

لذا جنبش همگا نى براى حق راى مردان پديد آمد كه نخست در ايالات متحد امريكا و در ايالات هاى شمال خواست خود را به كرسى نشاند. درايالات هاى شمالى و غربى آن كشور همه مردان از حق راى برخودار شدند. و بالطبع طبقه كارگر در اروپاى غربى خواستار حقوق مشابهى گرديد و با تهديد به انقلاب وحمايت محافظه كاران در انگليس بدان دست يافت. در اواخر سده نوزدهم در بسيارى از كشورهاى غربى همه مردان صرفنظر از ميزان دارايى شان داراى حق راى بودند. اين گونه بود كه دوره آزادی و مردم سالاری یا آزادی و دموکراسی آغاز گشت كه به معنى دستيابى انسان ها به برابرى بيشتر در زندگى اقتصادى و اجتماعى بود. از ميان اقدمات اين دوره مى توان به ايجاد دبستان هاى همگانى ورايگان واجازه فعاليت اتحاديه هاى كارگرى اشاره نمود. سر آغاز نظام تامين اجتماعى را نيز بايد دراين دوره دانست.

آزادی ومردم سالارى به اجراى سيا ست مداخله دولت در مسايل اقتصادى به نفع كارگران صنعتى دست زد . كارگران حق راى وآزادى مدنى داشتند ولى بينوا وبى يار وياور بودند تا خشنودى ونارضايتى كسترده در رشد سوسياليسم متجلى شد.
توده ها از حاكمان و بينوا بودن راضى نبودند. پيش گام اصلاح اجتماعى المان بود که فرانسه وبريتانيا در خلال سال هاى 1906 تا 1914 به دلايل مختلف و متفاوت از سر مشق المان پيروى كردند. اين كشور ها مسوليت دولت در برابر رفاه اقتصادى كارگران را به رسميت شناختند. امرى كه آزادی اجتماعى خوانده شد ودولت مجرى انرا دولت رفاه ناميدند كه در فاصله بين جنگ اول تا ميانه سدة بيستم تقريبأ در همه اروپاى غربى حكومت را در دست گرفت. دولت رفاه قصد داشت برای همه امنيت و رفاه بيشترى فراهم سازد اصلاحات اجتماعى به بخش مكمل ولازم حيات ملى تبديل شد. دامنه تامين اجتماعى گسترش يافت … و اتحاديه هاى كارگرى قدرت و نفوذ بسيارى بدست آوردند. دولت رفاه حقوق جديدى را اعلام كرد كه عبارت بود از حق كاركردن، حق داشتن دستمزدى كه بتوان با آن زندگى كرد، حق داشتن استراحت و اوقات فراغت، حق دسترسى به همه سطوح آموزش، حق داشتن فرصت هاى برابر براى ييشرفت صرف نظر از نژاد، دين و يا تبار ملى اين حقوق جديد در قوانين اساسى بعد از جنگ فرانسه وايتاليا و المان گنجانده شدند. شكل گيرى آزادی و جا افتادن آن در انگليس، فرانسه، المان وايالات متحده گونا گون وگاهي متضاد بوده است. براى نمونه در حاليكه آزادیخواهی در انگليس ريشه تاريخى داشتند ودر همه مراحلش متاثر از ايمان مسيحى بوده، ليبراليسم فرانسوى پيشرفت غير دينى داشته است .

دردهه آخر سده بيستم به دلايل گوناگون سياسى واقتصادى از جمله فروپاشى امپراتورى شوروى، ركود اقتصادى، به كار گيرى ماشين هاى خود كار در كارخانه ها كاهش سطح اشتغال و هزينه بالا و تقريبا غير قابل پرداخت سيستم تامين اجتماعي تداوم سياست هاى دولت رفاه مورد پرسش قرار گرفت. بطوري كه بخش بزرگى از آن بتدريج كنار گذاشته مى شود. براى نمونه در حاليكه در آغاز دهه هشتاد در آلمان درخواست هفته اى سى وپنج ساعت كار در هفته مطرح بود امروزه صحبت از هفته اى 42 ساعت كار در ميان است. پرداخت شهريه تحصيل دردا نشگاه ها كه پيشرفت رايگان بود و يا كاستن ازدامنه بيمه درمانى كه به اجرا گداشته شده است. در واقع آزادی در تاريخ طولانى خود در زمينه اقتصادى فراز ونشیب بسوی چپ وراست روى داشته است. اما آزادی سياسى كه برا ى آزادى فرد وتعمق حقوق ذاتى او تاكيد دارد از هر جهت خود راگسترانده وبالانده است. چه دررعايت حقوق كودك در خانواده وعدم اشتغال كودكان و كار سنگين زنان بار دار، چه در صحنه سياسى در هر گوشه جهان. اگر در سده نوزدهم مسله حقوق و آزادى فرد تنها در اروياى غربى و ايالات متحدة مطرح بود، امروز از امريكای لاتين تا جنوب شرقى اسيا و خاور ميانه از موضوع هاى مطرح و در مركز توجه قرار دارد. و بعضا عقب ماندگی های اقتصادی و اجتماعی باعث شده است که درچنين موارد زمينه بهتر را براي سوسياليزم و يا ناسيو ناليزم داشته باشد به مقايسه آزادی اما در جاپان جاي که سرمايه داري بطور موفقانه عرض اندام نمود ه است داراي خصلت يا کرکتر جمعي بوده و کرکتر انفرادي نداشته است. بطور مثال صنايع جاپاني زياتر از انگيزه نظريات سنتی، وفاداري گروپي و وظيفه وي مستفيد است، واز منافع خود فرد پيروي نميکند باز هم تجربه نشان میدهد که آزاد و دموکراسی در آنجا موفقانه در حال رشد است. در قرن ١٩بود که سرمايه داري صنعتي در افریقا، اسيا وامريکاي لاتين مورد دلچسپي قرار گرفت. اما با فروپاشي فيوداليزم افراد با انتخاب وامکانات اجتماعي وسيع تري مواجه شدند انها مورد تشويق قرار گرفتند، شايد هم بار اول درزنده گي خويش، براي خويش ودرمورد خويش بگونه مشخص فکر نمايند، بطور مثال يک فرد دهقان که خانواده اش ممکن درطول زنده گی بالای همين يک قطعه زمين زنده گی وکار کرده است. ديگر فرد آزاد است واين قابليت را بد ست آورده است تا انتخاب نمايد که براي کی کار نمايد. و يا شايد زمين را کاملا ترک نموده وبه شهر های گسترش يابنده رو آورند وکار نمايد. با شکست وفروپاشي حيات فيودالي يک محيط جديد روشنفکری بروز ميکند. بدين معني که تو ضيحات معقول وعلمي بطور تدريجي جاي نظريات مذهبی سنتی را ميگيرد. وجامعه بطور روز افزوني از ديدگاه يک فر د انسان درک وتفهيم ميشود. ميدانيم که افراد هرکدام داراى کيفيت هاي شخصي ازهم مجزا ميباشند هر کدام آن ارزش خاص دارد که اين امر دررشد تيوري حقوق طبيعي انسان درقرون ١٧ و١٨ مبرهن است. که توسط جان لاک بنام حقوق طبيعي انسان که عبارت از حق حيات، حق ازادي وحق ملکيت ميباشد تعريف شده است. آزادی در مخالفت با قدرت مطلقه بر خواستند وقدرت غیر مشروع را که به اساس دیکتاتوری استوار بود مورد چلنج قرار دادند. به جاي مطلق العناني به حکومت قانون اساسي گذار وبعدا حکومت نماينده را تبليغ نمودند. آزادی خواهی امتيازات سياسي واقتصادي ارستو کراسي زمينداران وغير عادلانه بودن نظام يا سيستم فيودالي که درآن موقعيت اجتماعي بر اساس پيدايش يا تولد تصادفي تعيين مي گرديد را مورد انتقاد قرار دادند. ضمن آنكه روشن است هنوز هم انسان ها از مزاياى آزادی بهرمند نشده اند و بشريت راه نه چندان كوتاهى براى رسيدن بدان در پيش دارد. تغیرات دموکراتیک امروز نه تنها در اروپا و امریکا باقی مانده است بلکه مبارزه برای آزادیخواهی در کوشش ها ی مهاتما گاندی درهندوستان بخاطر کسب استقلال نه تنها استقلال هند را بدست آورد بلکه، با تمام کثرت وتعدد اقوام و مذاهب که در هندوستان وجود دارد، با طرح آزادیخواهی به کمک مردم با خرد چنان دموکراسی را اعمار نموده اند که آهسته آهسته مفهوم اختلافات اقوام و مذاهب جایگاه شانرا به حقوق شهروندی، شهروندان هندوستان خالی مینماید و هم چنان نلسن ماندیلا در افریقا بخاطر حقوق برابر شهروندان افریقا ازستم نژاد پرستی و راسیزم توانست بوسیله کنگرس ملی که متشکل از نخبه گان ملی سیاسی و جوانان تحصیل یافته بود توانستند حقوق مردم افریقا را در حق برابر رای در انتخابات افریقای جنوبی تضمین نمایند. صدها مبارز راه آزادی در اسیا و امریکایی لاتین و کشور های مختلف نیز برای رسیدن به این آرزو در نبرد و مبارزه اند.
آزادیخواهی كاملتر ين شكل خود را تاكنون در اعلاميه جهانى حقوق بشر نمايانده است. اين اعلاميه كه به منزله‌ی معيار از دستاوردى مشترك براى همه مردم و ملت ها در دهم دسامبر سال 1948 به تصويب مجمع عمومى سازمان ملل متحد رسيد، بيشترين حقوق، برابر و آزادى را براى انسان برسميت شناخته است.

اگر به تاريخ كشور خود افغانستان نگاه كنيم ميدانيم كه آزادی با جنبش مشروطه خواهى و آزادى خواهى و نهضت جوانان افغان، نهضت امانى كه نه تنها متوسل به کسب استقلال افغانستان شد بلکه اولين قانون اساسى سال 1923 كه از جانب شاه امان الله ارائه گرديده كه در آ ن اولين بار كلمه شهروند وآزادى هاى طبيعى، انسانى و مدنى مردم مطرح شده ارتباط داشته است. ولى پيوسته جنبش آزادى خواهى، در كشور ما مورد حملات گروه هاى متعصب مذهبى و افراطى و ضد تجدد و ترقى قرار گرفته و يا عوامل كمونيسم و یا حتى بعضأ به يارى چپ وراست افراطى در يك جبهه نا مقدس مانع استقرار صلح، منافع ملی، تجدد و آزادى هاي طبيعى، انسانى و مدنى مردم درجامعه گرديده اند.

این در حالی است که اگر به برنامه کانگرس ملی افغانستان نگاه كنيد با درايت وشجاعت تمام مسئله دفاع از دموكراسى، آزادی و منافع ملی به معنى دفاع از مردم سالاری آزادى هاى مدنى، حقوق طبيعى، حقوق بشر و اعتقاد به حاكميت مردم و قانون، جدايى ایدیالوژی از حكومت دفاع از حقوق انسانى زنان انعكاس داده شده است. در حقيقت دفاع از دموکراسی آزاد نه تنها از اصول بنيادین کانگرس ملی افغانستان مطرح است بلكه به کمک خداوند ج وبه اراده مردم با این طرز تفکر خواهيم توانست زمينه ختم حکومت فساد و قانون گریز و دفع گروه های افراطی و جنگ طلب را نیز مساعد ساخت و زمینه نظام مبتنى بر قانون و دموكراسى و تامین منافع ملی را فراهم كرد كه در آن همه افغان ها با حقوق برابر به ساختن جامعه آزاد و مدرن و ييشرفته بپردازند.

گفتمان نخسست با دانشجویان پوهنتون های کابل