لیگچر محمد عیسی اسحاق زایی رهبرکانگرس ملی افغانستان




 لیگچر از سلسله گفتمان های روشنگرانه توسط محمد عیسی اسحاق زایی زهبرکانگرس ملی افغانستان
گفتمان با دانشجویان فاکلته امریکا و محصلین کابل
اهداف کانگرس ملی افغانستان در پرتو اعلامیه جهانی حقوق بشر 



بشریت قرن هاست که بخاطر دفاع ازحقوق طبیعی، آزادی ،دموکراسی و برابری در نبرد و مبارزه است
آزادیخواهی که هدف آن دفاع از ارزش های اخلاقی ،طبیعی و انسانی افراد است که البته در جوامع مختلف شكل واحدى نداشته و مردمان با پيمودن راهاى گوناگون به سر منزل مقصود كه همان دستيابى به آزادی، دموكراسى وبرابرى است رسيده اند. در قرن بيستم، مخالف سرسخت و آشكار آزادی در همه جا نظامهاى استبدادى وتمامیت خواه و توتالیتر نژادی ،جنسی،طبقاتی و بعدا رادیگال های مذهبی بوده است. لذا برآزادیخواهان واجب است كه به انديشه هايش وضوح و به نهادهايش قوت بخشند .
صورتهاى مختلفى كه الگوى آزادی و برابری در كشور هاى مختلف غربى به خود گرفته است حاصل اوضاع و احوال تاريخى وخصلت ملى آن كشورها بوده است . با وصف اين اصول بنيادین آزادی درهمه اين كشورها يكسان باقى مانده است. كلمه آزادی در برخى كشور ها چنان بكار مى رود كه مخالفين آزادی ميخواهند اصل آنرا تعريف نادرست نموده و محتواى آنرا كه دفاع واقعى از آزادى انسان ميباشد پنهان نمايند. اما براى آنكه بينيم چراچنين است، بهتر است از معناى تحت اللفظى وسپس تاريخى آن آغاز كنيم. كلمه آزادی در زبانهاى اروپايى ازكلمه لاتين Liberalis از Liberبه معناى آزادى گرفته شده است كه معناى شايسته آزاد مرد يا سخاوتمند، اين كلمه در دوره قرون وسطا ورنسانس در تعبير Liberal arts"صناعات آزاد و يا شايسته آزادمرد يا سخاوتمند)" كلمه آزادی در دوره جديد با پيشرفت جهان و خواست بيشتر مردم بسوى آزادى رفته رفته معناي قديم خود آزادی ، با تمام بارهاى معنايى اش را با زمى يابد..
آزادیخواهی در مقام نظامى فلسفى به نظامى بسته با اصول ثابت و تغيير ناپدير تنزل نمی كند. آزادیخواهی را ميتوان بطور دقيق نگرش به زندكى ومسايل آن وصف كرد كه تاًكيدش برارزش هايى همچون آزادى براى افراد و اقليت ها و ملت ها است. رابطه آزادیخواهی با مفاهيم آزادى, برابرى حقوقى، پاسداری حكومت از حقوق طییعی شهروندان، آزادى انديشه، عقل گرايى، دين وترقى كه از ديدگاه کنگرس ملی غرض اصلى از حكومت پاسدارى از آزادى و برابرى و امنيت همه شهروندان است به همين دليل حكومت جمهورى مبتنى برحكومت قانون است، قانون مصوب قانون گذارانى كه در انتخابات آزاد برگزيده شده اند . در واقع همين نگرانى عميق در آزادیخواهی براى آزادى فردى بوده است كه الهام بخش مخالف اين انديشه با آمريت مطلق شده است. اصل بنيادین ازادیخواهی ارزش اخلاقى وارزش مطلق به كرامت ذاتى شخصيت انسان بوده است.
بر اساس اين اصل بايد با هر فرد همچون غايتى فى نفسه رفتار شود و نه همچون وسيله اى براى پيشبرد اغراض و منافع ديگران. آزادی براى حمايت از حقوق افراد واقليت ها، اهميت بسيارى براى محدود كردن قدرت حكومت قايل شده است. اين حقوق به نام هاى مختلفى، مانند " آزادي هاى مدنى " حقوق طبيعى" و " حقوق بشر" معروف است و طبق اعلاميه استقلال امريكا عبارت است از حق " زندگى و آزادى و تعقيب سعادت " و طبق اعلاميه فرانسوى حقوق بشر عبارت است از حق آزادى و امنيت و مقاومت در برابر ظلم. در بخش از نظریات كه به شكل گيرى ذهن آزادی " اختصاص داده شده " اين پرسش در ميان گذاشته مى شود كه نظم آزاد با همه پيامدهايش چگونه پا به هستى گذاشت" ودر جواب پاسخ متفكران عصر روشنگرى كه اين پرسش را مى خوانيم " از راه قانونگذار " سپس اشاره كوتاهى به فلسفه جان لاك ( 1704 – 1632 ) وكتاب مشهورش به نام حكومت مدنى( 1690) كه انديشه هاى مولد آزادی سياسى رادر اروپا و جهان گستراند. چندى بعد مونتسكيو ( 1775 – 1689 ) با ارائه موضوع تفكيك سه قوه‌ی اجرائيه، مقننه و قضائيه در ايجاد دولت آزاد و دموکرات نقشى بزرگي بازى كرد. برپا يه اين ديدگاه هاى علمى و تجربه و داشته هاى اجتماعى تاريخ بود كه ژان ژاك روسو (1778- 1712 ) نظريه حاكميت مردم را پيش كشيد او در كتاب قرار داد هاى اجتماعى حاكميت مردم را مطلق و نقض نشدنى وسلب نشدنى و تقسيم نشدنى اعلام كرد. در مفهوم آزادی و تاريخ آن مى خوانيم كه "كمك بزرگ روسو درتشكيل و تاسيس دولت آزاد و دموکرات تعليم حاكميت عمومى است كه در رای گيرى عمومى تجلى مى يابد".
با انقلاب 1688 انگلستان، براى نخستين بار دولتى تشكيل شد كه در آن مجلس شوراى ملى يا پارلمان قدرت عاليه حكومت بشمار مى آمد، امر خدشه ناپذيري كه امروز اصل مهم واساسى در آزادی سياسى محسوب مى شود. اين مجلس با تصويب آزادى اعتقاد دينى و لغو سانسور مطبوعات در 1695 گامى بزرگی در رشد آزادی برداشت. بدين ترتيب در آن كشور شرايطى پديد آمد كه به سازماندهى حزب هاى سياسى منجر شد و بقول نويسندة كتاب آزادیخواهی معنا وتاريخ آن "ديگر سر ها در مبارزه براى بدست گرفتن حكومت شكسته نشدند" شمارش شدند. و بدين ترتيب از مبارزه حزب ها چه براى ورود به پارلمان و چه در آن حق مخالفت با حكومت زاده شد. بدين معنا كه انتخابات عمومى نشان مى دهد كه چه حزبى حكومت مى كند و در نتيجه مخالفت با حكومت حق قانونى شناخته شد. روند اعتلاى آزادیخواهی خود را در قانون اساسى ايالات متحده امريكا نشان مى دهد. در اصلاحيه هاى الحاقى آن آزادى دين، مطبوعات و تشكيل انجمن ها تضمين شد و بارد و نفى تعين كليسای ملى پايه اى اساسى براى جدايى كليسا از دولت يا به عبارتى دين از حكومت بوجود آورد.
قانون اساسى امريكا در رشد و گسترش آزادی در جهان نقشى بزرگ ايفا نمود. همچنين بايد از انقلاب فرانسه نام برد كه به سهم خود پايه های آزادی را استوارتر كرد. مجلس موسسان فرانسه در 1789 اعلاميه حقوق بشرو حقوق شهروند را به تصويب رساند كه به موجب آن غايت همه اجتماعات سياسى حفظ حقوق طبيعى و مسلم انسان است كه عبارت است از آزادى و مالكيت و امنيت و مقاومت در برار ظلم، به موجب ماده سوم اين بيانيه اساسأ ملت سرچشمه هر حاكميت است. هيج فرد يا گروهى از انسانها نمى توانند داراى اقتدارى شوند كه صريحاً از ملت گرفته نشده باشد. در ميان دهه دوم سده نوزدهم نظام آزادی در انگلستان، فرانسه وامريكا مستقر شده بود با اينكه دراين كشورها نظام هاى حكومت داری متفاوت بود همه اين نظام ها به اصول اساسى وفادار بودند.
اين اصول اساسى عبارت بودند از: 1- قانونگذارى بوسيله نمايندگان قانونگذار و برگزيده راى دهنده گان با صلاحيت.
2- حمايت از آزادى مدنى يا حقوق طبيعى بشر . 3- حق مخالفت صلح آميز با حكومت. در داخل و خارج از مجلس دولت آزاد از حيث مشروطه يا مبتنى برقانون اساسى است كه منظور جلوگيرى از استبداد، به وسيله آزادى تغير داد. در سال هاى بين 1815 تا 1870 آزادی با كمك طبقه متوسط در جهان غرب خود را تثبيت نموده توانست حكومت هاى مطلقه يا مستبد را كنار زده و آزادی را مستقر نمايد. مرحله نخست اين گسترش واستقرار را آزادی كلاسيك ناميده اند كه درفرانسه اتفاق افتاد. درين مرحله همه انسان ها برابر وآزاد شمرد ه شدند وحقوق مدنى برابرداشتند اما حقوق سياسى شان برابر نبود به عبارت ديگر براى راى دادن شرط ثروت تعين شده بود كه درنتيجه بورژوازى را به طبقة حاكم تبديل نمود.
تحكيم آزادی اقتصادى با سرمايدارى مهمتريت سياست هاى بود كه به زيان كارگران در اين دوره پيگيرى مى شد. که اکثرا این طور فکر میکردند که آزادی تنها ایدیالوژی طبقه سرمایدار و حاکم جامعه را تشکیل میدهد. كه براى نمونه مى توان از مخالفت با تشكيل اتحاديه هاى صنفى نام برد. از آزادی كلاسيك به واسطه علاقه اش به طبقه متوسط انتظار نمى رفت كه بتواند مشوق وپيش برنده نيروهاى مردم سالارى باشد كه در حال ظهور بودند.
لذا جنبش همگا نى براى حق راى مردان پديد آمد كه نخست در ايالات متحد امريكا و در ايالات هاى شمال خواست خود را به كرسى نشاند. درايالات هاى شمالى و غربى آن كشور همه مردان از حق راى برخودار شدند. و بالطبع طبقه كارگر در اروپاى غربى خواستار حقوق مشابهى گرديد و با تهديد به انقلاب وحمايت محافظه كاران در انگليس بدان دست يافت. در اواخر سده نوزدهم در بسيارى از كشورهاى غربى همه مردان صرفنظر از ميزان دارايى شان داراى حق راى بودند. اين گونه بود كه دوره آزادی و مردم سالاری یا آزادی و دموکراسی آغاز گشت كه به معنى دستيابى انسان ها به برابرى بيشتر در زندگى اقتصادى و اجتماعى بود. از ميان اقدمات اين دوره مى توان به ايجاد دبستان هاى همگانى ورايگان واجازه فعاليت اتحاديه هاى كارگرى اشاره نمود. سر آغاز نظام تامين اجتماعى را نيز بايد دراين دوره دانست.
آزادی ومردم سالارى به اجراى سيا ست مداخله دولت در مسايل اقتصادى به نفع كارگران صنعتى دست زد . كارگران حق راى وآزادى مدنى داشتند ولى بينوا وبى يار وياور بودند تا خشنودى ونارضايتى كسترده در رشد سوسياليسم متجلى شد.
توده ها از حاكمان و بينوا بودن راضى نبودند. پيش گام اصلاح اجتماعى المان بود که فرانسه وبريتانيا در خلال سال هاى 1906 تا 1914 به دلايل مختلف و متفاوت از سر مشق المان پيروى كردند. اين كشور ها مسوليت دولت در برابر رفاه اقتصادى كارگران را به رسميت شناختند. امرى كه آزادی اجتماعى خوانده شد ودولت مجرى انرا دولت رفاه ناميدند كه در فاصله بين جنگ اول تا ميانه سدة بيستم تقريبأ در همه اروپاى غربى حكومت را در دست گرفت. دولت رفاه قصد داشت برای همه امنيت و رفاه بيشترى فراهم سازد اصلاحات اجتماعى به بخش مكمل ولازم حيات ملى تبديل شد. دامنه تامين اجتماعى گسترش يافت … و اتحاديه هاى كارگرى قدرت و نفوذ بسيارى بدست آوردند. دولت رفاه حقوق جديدى را اعلام كرد كه عبارت بود از حق كاركردن، حق داشتن دستمزدى كه بتوان با آن زندگى كرد، حق داشتن استراحت و اوقات فراغت، حق دسترسى به همه سطوح آموزش، حق داشتن فرصت هاى برابر براى ييشرفت صرف نظر از نژاد، دين و يا تبار ملى اين حقوق جديد در قوانين اساسى بعد از جنگ فرانسه وايتاليا و المان گنجانده شدند. شكل گيرى آزادی و جا افتادن آن در انگليس، فرانسه، المان وايالات متحده گونا گون وگاهي متضاد بوده است. براى نمونه در حاليكه آزادیخواهی در انگليس ريشه تاريخى داشتند ودر همه مراحلش متاثر از ايمان مسيحى بوده، ليبراليسم فرانسوى پيشرفت غير دينى داشته است .
دردهه آخر سده بيستم به دلايل گوناگون سياسى واقتصادى از جمله فروپاشى امپراتورى شوروى، ركود اقتصادى، به كار گيرى ماشين هاى خود كار در كارخانه ها كاهش سطح اشتغال و هزينه بالا و تقريبا غير قابل پرداخت سيستم تامين اجتماعي تداوم سياست هاى دولت رفاه مورد پرسش قرار گرفت. بطوري كه بخش بزرگى از آن بتدريج كنار گذاشته مى شود. براى نمونه در حاليكه در آغاز دهه هشتاد در آلمان درخواست هفته اى سى وپنج ساعت كار در هفته مطرح بود امروزه صحبت از هفته اى 42 ساعت كار در ميان است. پرداخت شهريه تحصيل دردا نشگاه ها كه پيشرفت رايگان بود و يا كاستن ازدامنه بيمه درمانى كه به اجرا گداشته شده است. در واقع آزادی در تاريخ طولانى خود در زمينه اقتصادى فراز ونشیب بسوی چپ وراست روى داشته است. اما آزادی سياسى كه برا ى آزادى فرد وتعمق حقوق ذاتى او تاكيد دارد از هر جهت خود راگسترانده وبالانده است. چه دررعايت حقوق كودك در خانواده وعدم اشتغال كودكان و كار سنگين زنان بار دار، چه در صحنه سياسى در هر گوشه جهان. اگر در سده نوزدهم مسله حقوق و آزادى فرد تنها در اروياى غربى و ايالات متحدة مطرح بود، امروز از امريكای لاتين تا جنوب شرقى اسيا و خاور ميانه از موضوع هاى مطرح و در مركز توجه قرار دارد. و بعضا عقب ماندگی های اقتصادی و اجتماعی باعث شده است که درچنين موارد زمينه بهتر را براي سوسياليزم و يا ناسيو ناليزم داشته باشد به مقايسه آزادی اما در جاپان جاي که سرمايه داري بطور موفقانه عرض اندام نمود ه است داراي خصلت يا کرکتر جمعي بوده و کرکتر انفرادي نداشته است. بطور مثال صنايع جاپاني زياتر از انگيزه نظريات سنتی، وفاداري گروپي و وظيفه وي مستفيد است، واز منافع خود فرد پيروي نميکند باز هم تجربه نشان میدهد که آزاد و دموکراسی در آنجا موفقانه در حال رشد است. در قرن ١٩بود که سرمايه داري صنعتي در افریقا، اسيا وامريکاي لاتين مورد دلچسپي قرار گرفت. اما با فروپاشي فيوداليزم افراد با انتخاب وامکانات اجتماعي وسيع تري مواجه شدند انها مورد تشويق قرار گرفتند، شايد هم بار اول درزنده گي خويش، براي خويش ودرمورد خويش بگونه مشخص فکر نمايند، بطور مثال يک فرد دهقان که خانواده اش ممکن درطول زنده گی بالای همين يک قطعه زمين زنده گی وکار کرده است. ديگر فرد آزاد است واين قابليت را بد ست آورده است تا انتخاب نمايد که براي کی کار نمايد. و يا شايد زمين را کاملا ترک نموده وبه شهر های گسترش يابنده رو آورند وکار نمايد. با شکست وفروپاشي حيات فيودالي يک محيط جديد روشنفکری بروز ميکند. بدين معني که تو ضيحات معقول وعلمي بطور تدريجي جاي نظريات مذهبی سنتی را ميگيرد. وجامعه بطور روز افزوني از ديدگاه يک فر د انسان درک وتفهيم ميشود. ميدانيم که افراد هرکدام داراى کيفيت هاي شخصي ازهم مجزا ميباشند هر کدام آن ارزش خاص دارد که اين امر دررشد تيوري حقوق طبيعي انسان درقرون ١٧ و١٨ مبرهن است. که توسط جان لاک بنام حقوق طبيعي انسان که عبارت از حق حيات، حق ازادي وحق ملکيت ميباشد تعريف شده است. آزادی در مخالفت با قدرت مطلقه بر خواستند وقدرت غیر مشروع را که به اساس دیکتاتوری استوار بود مورد چلنج قرار دادند. به جاي مطلق العناني به حکومت قانون اساسي گذار وبعدا حکومت نماينده را تبليغ نمودند. آزادی خواهی امتيازات سياسي واقتصادي ارستو کراسي زمينداران وغير عادلانه بودن نظام يا سيستم فيودالي که درآن موقعيت اجتماعي بر اساس پيدايش يا تولد تصادفي تعيين مي گرديد را مورد انتقاد قرار دادند. ضمن آنكه روشن است هنوز هم انسان ها از مزاياى آزادی بهرمند نشده اند و بشريت راه نه چندان كوتاهى براى رسيدن بدان در پيش دارد. تغیرات دموکراتیک امروز نه تنها در اروپا و امریکا باقی مانده است بلکه مبارزه برای آزادیخواهی در کوشش ها ی مهاتما گاندی درهندوستان بخاطر کسب استقلال نه تنها استقلال هند را بدست آورد بلکه، با تمام کثرت وتعدد اقوام و مذاهب که در هندوستان وجود دارد، با طرح آزادیخواهی به کمک مردم با خرد چنان دموکراسی را اعمار نموده اند که آهسته آهسته مفهوم اختلافات اقوام و مذاهب جایگاه شانرا به حقوق شهروندی، شهروندان هندوستان خالی مینماید و هم چنان نلسن ماندیلا در افریقا بخاطر حقوق برابر شهروندان افریقا ازستم نژاد پرستی و راسیزم توانست بوسیله کنگرس ملی که متشکل از نخبه گان ملی سیاسی و جوانان تحصیل یافته بود توانستند حقوق مردم افریقا را در حق برابر رای در انتخابات افریقای جنوبی تضمین نمایند. صدها مبارز راه آزادی در اسیا و امریکایی لاتین و کشور های مختلف نیز برای رسیدن به این آرزو در نبرد و مبارزه اند.
آزادیخواهی كاملتر ين شكل خود را تاكنون در اعلاميه جهانى حقوق بشر نمايانده است. اين اعلاميه كه به منزله‌ی معيار از دستاوردى مشترك براى همه مردم و ملت ها در دهم دسامبر سال 1948 به تصويب مجمع عمومى سازمان ملل متحد رسيد، بيشترين حقوق، برابر و آزادى را براى انسان برسميت شناخته است.
اگر به تاريخ كشور خود افغانستان نگاه كنيم ميدانيم كه آزادی با جنبش مشروطه خواهى و آزادى خواهى و نهضت جوانان افغان، نهضت امانى كه نه تنها متوسل به کسب استقلال افغانستان شد بلکه اولين قانون اساسى سال 1923 كه از جانب شاه امان الله ارائه گرديده كه در آ ن اولين بار كلمه شهروند وآزادى هاى طبيعى، انسانى و مدنى مردم مطرح شده ارتباط داشته است. ولى پيوسته جنبش آزادى خواهى، در كشور ما مورد حملات گروه هاى متعصب مذهبى و افراطى و ضد تجدد و ترقى قرار گرفته و يا عوامل كمونيسم و یا حتى بعضأ به يارى چپ وراست افراطى در يك جبهه نا مقدس مانع استقرار صلح، منافع ملی، تجدد و آزادى هاي طبيعى، انسانى و مدنى مردم درجامعه گرديده اند.
این در حالی است که اگر به برنامه کانگرس ملی افغانستان نگاه كنيد با درايت وشجاعت تمام مسئله دفاع از دموكراسى، آزادی و منافع ملی به معنى دفاع از مردم سالاری آزادى هاى مدنى، حقوق طبيعى، حقوق بشر و اعتقاد به حاكميت مردم و قانون، جدايى ایدیالوژی از حكومت دفاع از حقوق انسانى زنان انعكاس داده شده است. در حقيقت دفاع از دموکراسی آزاد نه تنها از اصول بنيادین کانگرس ملی افغانستان مطرح است بلكه به کمک خداوند ج وبه اراده مردم با این طرز تفکر خواهيم توانست زمينه ختم حکومت فساد و قانون گریز و دفع گروه های افراطی و جنگ طلب را نیز مساعد ساخت و زمینه نظام مبتنى بر قانون و دموكراسى و تامین منافع ملی را فراهم كرد كه در آن همه افغان ها با حقوق برابر به ساختن جامعه آزاد و مدرن و ييشرفته بپردازند
-------------------------------------------------------------------
محترم رسولی معاون و سر پرست کانگرس ملی افغانستان جهت حمایت و تشویق نسل جوان و منور افغان در محفل با شگوه ورزشی جوانان اشتراک ورزید.
روز دوشنبه مورخ 26 عقرب سال روان بنابر دعوت کمیته ورزشی ولسوالی بگرامی معاون وسرپرست کنگرس ملی افغانستان به معیت آقای عبدالسمع کارگر عضو هیات اجرائیه و چند تن از اعضای رهبری شورای کابلیان ، در مسابقات خزانی این کلپ هاشرکت نمودیم 1- کلپ پهلوانی جوانان میهن 2- کلپ معارف قلعه حسن خان 3-- کلپ پهلوانی ممو زایی 4 - جوانان قلعه حسن خان
در این مسابقات چهار کلپ که بالترتیب نام هایشان ذکر شد حایز مقام های اول تا چهارم گردیدند که نایل به دریافت کپ قهرمانی شدند، همچنان برای شصت نفر مدال های که از طرف شورای متحد کابلیان بومی تهیه گردیده بود توزیع شد اشتراک ورزیده..

فعالیت های ملی و انسانی محترم رسولی معاون و سرپرست همرا با هیت اجراییه کانگرس ملی افغانستان را که بخصوص در بین نسل جوان کشور پیوسته انجام داده است برای رشد جنبش جوانان منورو دفاع ااز ارزشهای دموکراتیک و استعداد نسل جوان نهایت پر اهمیت است.

http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html :
                     
نخستین لکچر از سلسله گفتمان های روشنگرانه توسط رهبرکانگرس ملی افغانستان
گفتمان نخسست با دانشجویان پوهنتون های کابل :
                 
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html


سخنرانی محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان
. در کنگره جهانی حزب مشروط ایران لیبرال دموکرات


مصاحبه آقای پاشاهی دبیر کل حزب مشروطه ایران لیبرال دموکرات                                      
  با تلویزون - جینل -1 - امریکا در مورد کانگرس ملی افغانستان و پروفیسور شاهین فاطمی                         



دعوت شخصیت ها و احزاب مدافع دموکراسی و حقوق بشردر
 بیستمین سال ودهمین کنگره جهانی حزب مشروطه ایران لیبرال دموکرات:

در کنگره جهانی شخصیت هاونمایندگان احزاب مدافع دموکراسی و حقوق بشر که از کشورهای امریکا ، کانادا ، انگلستان، فرانسه، جرمنی،سویس، دنمارک،سویدن،بلژیک ایطالیا، افغانستان و کشور های منطقه بخاطر بیستمین سالگرد حزب مشروطه ایران ( لیبرال دموکرات و دهمین کنگره جهانی حزب که بتاریخ های  31.30اکست 2014 در شهر امبورگ جرمنی تدویر یافت اشتراک نموده اند.
محمد عیسی اسحاق زایی ریس و پروفیسور حاتمی عضو هیت اجراییه و مسول روابط بین المللی و دکتر روف عضو شورای کانگرس ملی افغانستان که بحیث شخصیت های مدافع آزادی و حقوق بشر که بیشتر از 17 سال در اتحاد با این احزاب قرار داشت دعوت گردیده بود در این کنگره حضور یافت ودر سخنرانی محترم محمد عیسی ریس کانگرس ملی ضمن ابراز پیام تبریکی صمیمانه ودوستانه رهبری کانگرس ملی به کنگره جهانی لیبرال دموکرات ایران وهکذا پیرامون شرایط دشوار جنگ و فساد در افغانستان و خطر رادیکالیزم مذهبی و نظامهای ایدیالوژیک در منطقه و جهان سخنرانی نموده و بر ضرورت اتحاد بیشتر ووسیع مدافعین دموکراسی و حقوق بشر را برای جلوگیری از وحشت و ترور رادیکالیزم مذهبی که یک خطر برای آزادی، صلح و انسانیت است تاکید نموده. که از جانب همه اشتراک کنندگان

مورداستقبال وپشتیبانی قرار گرفت.
----------------------------------------------------------------------------
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html
جایزه سمبول کنگره جهانی بخاطر دفاع کانگرس ملی افغانستان ازحقوق بشر، آزادی، و انسانیت
 طی سالهای طولانی از جانب آقای پاشاهی ریس حزب لیبرال دموکرات ایران و رهبران کنگره جهانی
. به محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان تقدیم کرد


http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html
از چپ به راست پروفیسور شاهین فاطمی و پروفیسور حسن منصور رهبران و رایزنان حزب مشروطه ایران( لیبرال دموکرات  و محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان و پروفیسور نادر حاتمی مسول روابط بین المللی کانگرس ملی افغانستان .در بیستمین سالگرد و دهمین کنگره جهانی حزب لیبرال دموکرات ایران

 http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html                  
                

مجموع عمومی کنگرس ملی افغانستان که  اهداف آن دفاع از منافع ملی و حقوق بشر  است بتاریخ 11 میزان 1392
.در شهر کابل دایر شد


                                    
                                      فشرده بیانیه محمد عیسی اسحاق زایی  ریس کنگرس ملی افغانستان                                         

 بنام خداوند توانا ودادگستر


امروز 3 اکتوبر 2013 مصادف است به 11 میزان 1392 یکی از روز های بزرگ تاریخی کشور خواهد بود تا کشور ما را از جنگ و فساد که بزرگترین تحدید برای افغانستان است بسوی صلح و حکومت مبنی بر قانون و دموکراسی خواهد برد.
درین تالار با عظمت بیشتر از دو هزار نمایدکان 34  ،ولایت، شهر ها ، ولسوالی ها ی افغانستان علما و مشایخ دینی پروفیسران دکتران، استا دان پوهنتون ها دیپلوماتهای ارشد ، زنان منور ، جوانان تحصیل یافته معلمین و محصلین  ، نمایندگان تجار و سرماداران ملی نمایندگان دهقانان ، کارگران نمایندگان و رهبران احزاب سیاسی ، نهادهای اجتماعی و جامعه مدنی نمایندگان شورای ملی و سناتور های  افغانستان نمایندگان میلون ها میلون مردم افغانستان که در این کنگرس حضور دارند و برای ختم جنگ ، استقرار صلح ، دفع فساد و حکومت مبتنی بر قانون و دموکراسی منافع ملی و رعایت حقوق بشر مبارزه مینمایند.
اینجانب محمد عیسی اسحاق زایی  که از جانب شما بحیث اولین ریس کنگرس ملی افغانستان در فضای کاملا دموکراتیک انتخاب شده ام از این تربیون بزرگ  به مردم افغانستان  ، کشور های منطقه ، جامعه جهانی دراین کنگرس ملی و تاریخی افغانستان  وعده میدهم که در دفاغ از منافع ملی ، دموکراسی و حقوق بشر و دفع خشونت و افراطیت و استقرار صلح دایمی با شرافت و بی هراس مبارزه مینمایم و از مردم افغانستان و مدافعین صلح وانسانیت در منطقه و جهان آرزومندم تا  کنگرس ملی افغانستان را که به نفع دموکراسی و حقوق بشر است واهداف کنگرس منجر به صلح در افغانستان ودفع خشونت و جنگ در منطقه میگردد مورد حمایت قرار دهند.
مردم افغانستان از مدیریت نا کاره والوده به فساد دولت موجود افغانستان  ، عدم قانونیت و  غاصبین ملکیت های عامه. عدم خلع سلاح زورمندان ، خطرجنگ ، تولید ، قاچاق و ترافیک مواد مخدره جامعه جهان و مردم افغانستان را در زجر و شکنجه  و  نهایت پریشانی قرار داده است و خواهان نظام سالم و مدافع قانون و عدالت میباشند . و مردم ما با ظهور  افزاطیت در کسترش جنگ و خشونت در منطقه نیز قربانی شده اند. 
بنا کنگرس ملی  افغانستان از همه دولتها ، سازمانهای سیاسی، اجتماعی مدافع صلح ، آزادی و حقوق بشر میخواهند تا در برابر نظامهای دیکتاتوری، ایدیالوژیک ، که خطر برای افغانستان منطقه و جهان است  متحدانه  علیه  خشونت جنگ و فساد مبارزه 
نمایم تا بتوانیم وظایف تاریخی ، ملی،  اخلاقی و انسانی خویش را در برابر مردمان خویش منطقه و جهان انجام دهیم.
-----------------------------------------------------------------------------------                                                           




    
نمایی ازمجموعه عالی کانگرس ملی افغانستان در جریان استقبال نمایندگان از انتخاب                             
 محمد عیسی اسحاق زایی بحیث ریس کانگرس ملی افغانستان                     


ملاقات محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان                                       
 با نماینده گان جوانان  ۱۹ ولایت افغانستان  جهت ایجاد نهاد های                                      
 نیرومند جوانان منور دردفاع از منافع ملی و ارزشهای دموکراتیک                                    

http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html                  
  تل دوی استقلال                                  

روز آزادی و حصول استقلال کشور ما فرخنده باد             




ریس کانگرس ملی افغانستان با تعداد از مدافعین آزادی و                                           
  دموکراسی در مراسم روز  آزادی وحصول استقلال افغانستان                                        
                      

محترم محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان و خانم هندیا دختر اعلیحضرت امان الله شاه
                         

         http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html                                               
                                                د لوی خدای په نامه

اصول اساسی کنگرس ملی افغانستاندفاع ازمنافع ملی و رعایت حقوق بشر میباشد.
  و به اساس این اهداف میتوانیم برای یک جامعه آزاد و عادلانه که در آن همه انسانها در برابر قانون دارای حقوق مساوی  باشد مبارزه نماییم. تا بدین وسیله استقرار صلح، وحدت ملی ونظام مبنتی بر قانون  ودموکراسی تامین گردد. زیرا غرض از منافع ملی و عدالت دفاع از حقوق طبیعی ,انسانی,مدنی ودفاع از حقوق قرد وتامین حق حیات،آزادی،برابری وپیشرفت جامعه مطرح است. و هکذا از نظام غیر ایدیالوژیک تامین یک قانون انسانی در جامعه حمایت می نمایید. تا بدینوسیله همه امتیازات طبقاتی،جنسی،قومی،قبیلوی و مذهبی لغوگردیده و آرزشهای اخلاقی و ذاتی انسان مورد حمایت قرار گیرد. به اساس اهداف فوق کنگرس ملی دوشادوش همه نیروهای ملی و دموکرات بخاطر دفع نظام مافیایی و رادیکالیزم(افراطی ) برای نجات وطن مبارزه  مینمایید  .      

http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html



ملاقات ریس کانگرس ملی افغانستان با  عضو ارشد پارلمان اروپا
 و ریس بخش لیبرال دموکرات های پارلمان ایتالیا

  بتاریخ 7 نومبر 2013 محترم محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان با آقای
چیکیتو فیزیو ریس حزب لیبرال دموکرات در پارلمان ایتالیا و عضو ارشد پارلمان اروپا در شهر روم  
مقر پارلمان ایتالیا  در حالیکه دو تن دیگر از شخصیت های سیاسی پارلمان  ایتالیا و  پروفیسور نادر حاتمی مسول روابط بین المللی کانگرس ملی افغانستان حضور  داشتند ملاقات نموده  
و پیرامون وضع درد ناک جنگ و فساد و خطر رادیکالیزم در افغانستان صحبت نموده و هردو جانب اتحاد قانونمند کانگرس ملی افغانستان، اروپا و ایتالیا را بخاطر دفاع از نظام مبتنی بر قانون و دموکراسی و بوجود آمدن انتخابات شفاف و دموکراتیک و حمایت از حقوق بشر  را در برابر زورمندان مسلح ، فساد و رادیکالیزم  یک آمر ضروری تلقی نموده و تصمیم اتخاذ شد تا مشترکا بخاطر این اهداف و تامین منافع متقابلا مفید مبارزه نمایند.

http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html

ملاقات ریس کانگرس ملی افغانستان با سخن گوی ریس جمهور امریکا:

بتاریخ 12 سپتمبر 2013 محمد عیسی اسحاق زایی  ریس کانگرس ملی افغانستان با آقای روبیرت گایبس سخن گوی ریس جمهور امریکا ملاقات نمودند و پیرامون وضع دردناک جنگ وخطرتروریزم، رادیکالیزو ساختار مافیایی ، فساد و قاجاق مواد مخدر که یک خطر جدی برای افغانستان و غرب است  ضمن ابراز نگرانی ، اتحاد کانگرس ملی را بحیث  متحد فکری برای دفاع از منافع ملی افغانستان و دفاع از حقوق بشر با غرب بخاطر ایجاد نظام مبتنی بر قانون و دموکراسی در افغانستان ضروری تلقی نمودند.


http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html

 ملاقات کنگرس ملی افغانستان با ریس پارلمان اروپا
  12.7.2001  )FROTIER POST(NNIازگزارش روز جمعه : با توجه به  اخبار بی بی سی

محمد عیسی اسحاق زایی ریس کنگرس  ملی افغانستان با خانم نیکولای پانتینگ ریس پارلمان اروپا در بلژیک مرکز پارلمان اروپا ملاقات نمودند.
دراین ملاقات از ریس پارلمان اروپا تقاضا بعمل آمده تا در حل سیاسی و صلح آمیز مسله افغانستان  احزاب دموکرات، نخبه گان و روشنفکران ملی افغانستان را کمک نمایند . تا افغانستان و منطقه  از شر جنگ، دیکتاتوری و تروریزم نجات یابد.
 هکذا  محمد عیسی اسحاق زایی در مصاحبه با رادیو بی بی سی از همه احزاب و سازمانهای  ملی ودموکرات،  نخبه گان و روشنفکران ملی دعوت بعمل آورده تا بخاطر نجات افغانستان از جنگ و رادیکالیزم  برای تامین صلح،  
منافع ملی و نظام مبتنی بر قانون و دموکراسی متحد شوند .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html


ملاقات محمد عیسی (اسحاق زایی ) با اعضای پارلمان ایطالی در شهر روم
11-3-2009

دراین ملاقا ت محمد عیسی (اسحاق زایی) ریس  کنگرس  ملی افغانستان و خانم پیتریسه( لورینه ) عضو پارلمان ایطالیا  و ریس فرکسیون پارلمانی شهر روم  و  محترم پروفیسور نادر حاتمی  ریس روابط بین المللی کانگرس ملی افغانستان و چند تن دیگراعضای پارلمان ایطالیاحضور داشتند و  در مورد ضرورت اتحاد نیروهای مدافع دموکراسی و حقوق بشرو خطر گروه های رادیکال و تروریست که طرفدار جنگ  و نظامهای دیکتاتوری اند صحبت نموده . هردو جانب توافق نمودند. تا برای حمایت از مدافعین دموکراسی وحقوق بشر در کشور هایشان و عرصه 
جهانی  برای ایجاد یک اتحاد  دموکراتیک  فعالیت نمایند.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html


[Untitled]

Conference of the Democratic Parties

http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html

Dear my collaboration

Your Excellency  and your accompanying delegation. May I take this opportunity and welcome you to our meeting of the democratic party of Afghanistan. On behalf of my colleagues, let me thank you very much for your participation. The agenda of our meeting is: Defence of democracy and human rights in Afghanistan and all over the world

درین کنفرانس محمد عیسی اسحق زایی ریس کنگرس  ملی افغانستان و آقای فان کمپین هوت عضو پارلمان بلژیک  ، آقای نادر زاهدی معاون دبیر کل حزب مشروطه ایران و آقای پاول دویت نماینده حزب لیبرال دموکرات اروپا در بلژیک  و  ده ها تن ازفعالین سیاسی  احزاب اروپایی، حزب دموکراتهای ملی افغانستان و حزب مشروطه ایران شخصیت های مستقل ملی ، سیاسی و اکادمیک نیز حضور داشتند.و جهت ضرورت اتحاد نیروهای دموکرات علیه بنیاد گرایی ، تروریزم و نظامهای ایدیالوژیک سخنرانی کردند. آقای کمپین هوت بحیث نماینده اروپایی  به اعضای کنفرانس  تذکر دادند که وظیفه ما  بحیث مدافعین دموکراسی این است تا از نیروهای مدافع آزادی و حقوق بشر در منطقه و جهان حمایت کنیم.و نگذاریم صلح و آرامش در کشورهای مان به مخاطره مواجه گردد. و حقوق بشر بوسیله نظامهای دیکتاتوری خدشه دار شود.
                     ************************************************
                                                                 Dear my collaboration  
I hope you are keeping well in view of the deteriorating political and military situation in Afghanistan and the emergence of the unholy alliance of the extreme right and left in Afghanistan, it is made it all the more incumbent upon the supporters of democracy and human rights to unite In the light of the above, the Liberal Democratic Party of Afghanistan based in Belgium, have called a meeting under the agenda of: Defence of Democracy and Human rights vis a vis Totalitarian and Dictator regimes. Participants in this meeting will be members of the Constitutional Monarchy Party of Iran, The Liberal Democratic Party of Belgium VLD, the Democrat Party of Afghanistan, Ex Afghan Senators and a large number of Afghan residents, supporters of democracy and human rights


Time and date: 02/06/07 1500 hours local time
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html


مبارزه برای وحدت ملی ونظام مبتنی بر قانون ودموکراسی    
  
بیوگرافی مختصرمحترم محمد عیسی اسحق زایی                            
 ریس کنگرس  ملی افغانستان:                           

محمد عیسی اسحق زایی ولد محمد عثمان اسحق زایی که در یک خانواده روشنفکر افغان در سال 1338 در شهر کابل متولد گردیده است. تحصیلات بکلوریا را در لیسه حبیبه و محمود طرزی کابل به پایان رسانیده و تحصیلات عالی خویش را در رشته حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون کابل ادامه داده و در مقامات دولتی در بخش های حقوقی ، امنیتی و سیاسی ایفای وظیفه نموده است. محمدعیسی اسحق زایی بیشتر از بیست سال عضو عفو بین المللی بوده وبرای دفاع از حقوق بشر رزمیده است .و در بسیج  نخبه کان وروشنفگران ملی افغانستان در کشور های اروپا ،امریکا، استرالیا، کانادا و سایر کشور های جهان و داخل کشورفعال بوده و بخاطر تامین منافع ملی و دموکراسی  علیه گروه های چپ افراطی و راست رادیکال مذهبی  ،دیکتاتوری و ناقضین حقوق بشر رزمیده  ودرطی بیشتر از سی سال مبارزه دراعتراضات علیه جنگ ،دیکتاتوری وناقضین منافع ملی وحقوق بشر نقش فعال داشته است. 
محمد عیسی اسحق زایی در ایجاد جبهه  صلح و جبهه وحدت ملی برای دموکراسی ، حرکت ملی نخبه گان و روشنفکران افغانستان وایجاد حزب دموکراتهای آزادی خواه  افغانستان ( لیبرال دموکرات)  و کنگرس ملی افغانستان برای اولین بار در تاریخ کشور ما نقش اساسی را ایفا نموده است. در کنفرانس های ملی و بین المللی به خاطردفاع از صلح و حمایت از حقوق طبیعی و انسانی مردم افغانستان اشتراک نموده و ملاقات های در عرصه بین المللی  با مقامات سیاسی از جمله با  پارلمان  ایطالیا، بلژیک ، انگلستان اعضای کنگرس امریکا و ریس پارلمان اروپا نیز داشته است . پیوسته تلاش نموده تا حرکت نخبه کان و روشنفکران افغانستان را در تامین منافع ملی و ایجاد حکومتی مبتنی بر قانون ودموکراسی در افغانستان کمک نمایید و  در اجلاس عمومی کنگرس ملی افغانستان مورخ 11میزان 1392  در  فضای کاملا دموکراتیک بحیث ریس کانگرس ملی افغانستان انتخاب شده است و بطور پیگیر برای این اهداف مبارزه مینمایید.                   
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html  

پروفیسور داریوش همایون و آقای پا شاهی رهبران حزب لیبرال دموکرات  ایران و محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی   افغانستان  وآقای نوابی عضو شورای عالی حزب لیبرال دموکراتهای  افغانستان..
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html
آقای دکتر خسرو اکمل و پاشاهی رهبران حزب مشروطه ایران و محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html


در محفل مشترک که بین کنگرس ملی افغانستان و سازمانهای مدافع دموکراسی و حقوق بشر در المان تدویر یافت.


کنفرانس نخبه کان ملی و سیاسی شامل شخصیت های بین الملیی بخاطر دفاع از دموکراسی و حقوق بشردر افغانستان در بلژیک مرکز پارلمان اروپا تدویر یافت.

محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان با تعداد از فعالین مدافع دموکراسی و حقوق بشر  بعد از تدویر کنفرانس کانگرس ملی در بلژیک مرکز پارلمان اروپا
                            
 ازجپ به راست  محترم محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان و آقای لودو فان کمپین هوت عضو پارلمان بلژیک و محترم نادر زاهدی معاون حزب مشروطه ایران در کنفرانس اروپایی بخاطر دفاع از دموکراسی و حقوق بشر اشتراک ورزیده اند.

محترم محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانکرس ملی افغانستان آقای لودو فان کمپین هوت عضو پارلمان بلؤیک  و محترم نجیب الله رحمانی معاون حزب دموکراتهای آزادیخواه افغانستان و محترم رحمت شاه عضو شورای عالی حزب دموکراتهای آزادیخواه افغانستان. در کنفرانس اروپایی حزب لیبرال دموکراتهای بلژیک مرکز پارلمان اروپا

کنفرانس کانگرس ملی افغانستان که در آن شخصیت های ملی و بین المللی بخاطر دفاع از دموکراسی و حقوق بشر  در بلژیک مرکز پارلمان اروپا تدویر یافت.
دراین کنفرانس محمد عیسی  اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان پیرامون خطر فساد و رادیکالیزم و مبارزه بخاطر نظام مبتنی بر قانون و دموکراسی صحبت نموده و اتحاد نیروهای ملی و بین المللی را بخاطر حمایت از حقوق بشر و دموکراسی در برابر گروه های افراطی وساختار مافیایی موجود یک امر ضروری تلقی نموده اند.

                            http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html
     
  در محفل مشترک که بین کنگرس ملی افغانستان و سازمانهای مدافع دموکراسی و حقوق بشر در المان تدویر یافت . ریس شهرداری شهر ماین شاف المان برای محمد عیسی اسحاق زایی نشان القاب دفاع از صلح وحقوق بشر رااعطا نموده و از مبارزات کنگرس برای دفاع از حقوق بشر ستایش بعمل اورد.               
                                                                
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html

Dear my collaboration

Your Excellency  and your accompanying delegation. May I take this opportunity and welcome you to our meeting of the  democratic party of Afghanistan. On behalf of my colleagues, let me thank you very much for your participation. The agenda of our meeting is: Defence of democracy and human rights in Afghanistan and all over the world

درین کنفرانس محمد عیسی اسحق زایی ریس گنگرس ملی افغانستان و آقای فان کمپین هوت عضو پارلمان بلژیک  ، آقای نادر زاهدی معاون دبیر کل حزب مشروطه ایران و آقای پاول دویت نماینده حزب لیبرال دموکرات اروپا در بلژیک  و  ده ها تن ازفعالین سیاسی  احزاب اروپایی، حزب دموکراتهای  ملی افغانستان و حزب مشروطه ایران شخصیت های مستقل ملی ، سیاسی و اکادمیک نیز حضور داشتند.و جهت ضرورت اتحاد نیروهای دموکرات علیه بنیاد گرایی ، تروریزم و نظامهای ایدیالوژیک سخنرانی کردند. آقای کمپین هوت بحیث نماینده اروپایی  به اعضای کنفرانس  تذکر دادند که وظیفه ما  بحیث مدافعین دموکراسی این است تا از نیروهای مدافع آزادی و حقوق بشر در منطقه و جهان حمایت کنیم.و نگذاریم صلح و آرامش در کشورهای مان به مخاطره مواجه گردد. و حقوق بشر بوسیله نظامهای دیکتاتوری خدشه دار شود.
                     
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmll

در کنفرانس حزب لیبرال دموکرات ایران محمد عیسی اسحاق زایی  ریس کانگرس ملی و دکتر اکمل دبیر کل حزب   مشروطه ایران لیبرال دموکرات با هیت رهبری هردو حزب  پیرامون دفاع از دموکراسی و حقوق بشر در کشورهای ایران وافغانستان ومنطقه سخنرانی نمده اند.

************************************************************************


نخستین لکچر از سلسله گفتمان های روشنگرانه توسط رهبرکانگرس ملی افغانستان

http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html      

  

برنامه کنگرس ملی افغانستان


 کنگرس ملی افغانستان یک سازمان سیاسی بوده هدف آن تامین منافع ملی و دموکراسی در افغانستان میباشد وبخاطرتحقق آن از طریق اجرای دقیق وظایف مطروحه جهت  تامین صلح، امنیت، بازسازی، ،تجدد  و مدرنیته در افغانستان مبارزه مینماید. بدین منظور برنامه ذیل را که با در نظر داشت خصلت ملی،انسانی و ساختار جامغه افغانی از لحاظ غقیدتی،اتنیکی و با حفظ روحیه موازین دمو گراسی،رعایت حقوق بشر و تامین حاکمیت قانون تدوین شده است به پیشکاه مردم افغانستان اعلام مینماید وتمام اعضای کانگرس ملی را برای تطبیق اهداف ووظایف مطروحه فرا می خواند.


در بخش سیاسی :



 کنگرس ملی افغانستان بر اساس تفکر وسیاست های خود بمنظور طرح واجرای دقیق و علمی بیرون رفت از وضع موجود عقب ماندگی های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جامعه افغانی و بازسازی  کشور،  طرح دفاع و تامین منافع ملی،تحگیم استقلال ، تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، دموکراسی، آزادی  بیان و عقیده ،عدم خشونت   پلورالیزم ،و ایجاد و تقویت اساسات جامعه مدنی ورعایت حقوق بشر و را در یک مجموعه  به هم پیوسته تدوین نموده و بخاطر نحقق آن مبارزه مینماید.
  
 دستیابی به منافع ملی ، دموکراسی  و آزادی اساس تقکر کنگرس ملی افغانستان   را تشکیل میدهد.
چنانچه تاریخ  مبارزه  بخاطر آزادیخواهی در جامعه متمدن که منجر تامین دموکراسی و تصویب اعلامیه جهانی  حقوق بشرگردید پایه و اساس تامین دموگراسی واقعی در جهان میباشد. و مبارزات نهضت مشروطه در کشور ما نیز درین راستا بوده است.
یکی از اصول مبارزه ما رعایت و ادامه سیاست عدم خشونت است.و در سیاست  که خون بریزد و انسان قربانی گردد قطعا مورد تایید کنگرس ملی افغانستان  نمی باشد  و کنگرس ملی  بخاطر  تحقق اهداف مطروحه بصورت مسالمت آمیز مبارزه مینماید .
- قطع  جنگ تامین صلح  و بازسازی  کشور تنها در صورت رعایت موازین دموکراسی وحقوق بشر با مشارکت  مردم وکرایشهای مسالمت آمیز میسر میباشد . بدین منظور ما به صورت عاجل ختم حاکمیت نفنگ ، جبر و قوماندان سالاری را در کشور خواهانیم و این امر یکی از اهداف ما را تشکیل میدهد.
داشتن تفکر سیاسی و عقیدتی جرم نیست بشرط آنکه مسالمت آمیز بوده و به قانون جامعه و حقوق طبیعی افراد احترام داشته باشدو هیچکس به خود حق تحدید دیگران را ندهد.
کسی را نباید به نام جرایم سیاسی تحدید نموده ویا پاکسازی کرد. برای بر طرف کردن سنت و سیاست خشونت از جامعه باید به مقوله جرم سیاسی پایان داده شود و جزای اعدام که توهین به کرامت انسانی بوده لغو گردد.
کنگرس ملی از تمامی احزاب ،سازمانها ،روشنفکران ملی دموکراسی طلب،شخصیت های ملی و دموکرات افغانستان دعوت بعمل میاورد تا جبهه مدافع  صلح،  منافع ملی و  حقوق بشر را در مخالفت با گروههای جنگ طلب ، عقب گرا و فناتیک که مانع جدی دراستقرار صلح ،دموکراسی و باسازی کشور ما میباشد. و کنگرس ملی افغانستان  بخاطر ایجاد همچو جبهه مبارزه مینمایید. 



-ما یکانه راه تامین منافع ملی ، باز سازی و اعمار یک جامعه پیشرفته را در تحقق آرمان دموکراسی و حاکمیت قانون در کشور میدانم . 
 کنگرس ملی اقغانستان بمنطور تامین عدالت ، دفاع از حقوق و آزادیهای افراد را که در اعلامیه  جهانی حقوق بشر انعکاس یافته بصورت کامل حمایت نموده وسیاست عدم خشونت را  در کلیه عرصه ها ارایه و بخاطر آن مبارزه منمایید.
-دفاع از استقلال ، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان واحد وغیر قابل تجزیه یکی از اهداف اساسی  کنگرس میباشد.
-ما به این باور هستیم که همه افراد در آفرینش برابرند و دارای حقوق مساوی میباشند. بنا قرار دادن حقوق افراد در مرکز تفکر سیاسی و تشکیلاتی کلیه قواه دولتی از تمام افراد جامعه خواست مارا تشکیل میدهد.
-فعالیت بخاطر پیشرفت و ترقی کشور یک تعهد ملی بمنظور توسعه واعتلای سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جامعه میباشد.
آرزو و تلاش ما رفع عقب ماندگی اقتصادی و اجتماعی و رسیدن به جهان پیشرفته امروز است.
کنگرس بخاطر حاکمیت مردم در افغانستان مبارزه مینمایید و بر اساس طرز تفکر و سیاست های کنگرس تعین نوع نظام طی یک ریفراندم و یا لویه جرگه آزاد و دموکراتیک و عادلانه صلاحیت مردم افغانستان است که آنرا انتخاب خواهند نمود. به نظر ما انچه اهمیت دارد ماهیت نظام باید مشروع، قانونی ، انتخابی و پارلمانی باشد و باید از طریق انتخاب آزاد، سریع،مستقیم و در فضایی بدون تفنگ و قوماندان سالاری صورت پذیرد.
-ضرورت است تا به مردم افغانستان حقوق شهروندی اعطا گردد که البته مفهوم اساسی شهروندی منحصر به  ساکنین شهر نبوده ، شهروند بودن که در نقطه مقابل رعیت بودن قرار دارد به حقوق و امتیازات فردی اطلاق میگردد که طبق آن افراد در تعین و عزل نظام و حاکمیت، باز خواست از مسولین و همچنان در تدارک و تصویب قانون شرکت فعال داشته باشند.بدین ترتیب مفهوم شهروند به مفهوم دموکراسی و آزادیخواهی وابسته میباشد و کنگرس جهت تامین این امر مبارزه مینماید.
-دین مقدس اسلام دین قبول شده اگثریت قاطع مردم افغانستان است و نبایید به دین اسلام و سایر ادیان بی احترامی و توهین صورت گیرد و هکذا اشخاص و گروه ها نبایید از دین مقدس اسلام و سایر ادیان  به نفع شخصی و گروهی خویش  سو استفاده نماید. و دین به وسیله ابزار ثروت و قدرت مبدل کردد.

بخاطر تامین حاکمیت قانون وحفظ آزادی های افراد ضرورت است تا تفکیک قواه در قدرت نظام بعمل آید وقوه قضاییه باید از استقلال و بیطرفی کامل بر خوردار باشد.
- ازادی بیان و عقیده و آزادی مطبوعات ازجمله اصول اساسی دموکراسی بوده، فعالیت احزاب سیاسی، اتحادیه های صنفی و انجمن های که دارایی عقاید و تفکر سیاسی و اجتماعی مختلف میباشند در صورتیکه مبارزات شان مسالمت آمیز باشد باید آزاد باشند. هرنوع دیکتاتوری که منجر به سلب حقوق جمع ویا فرد گردد مورد پذیرش کنگرس ملی نمی باشد.
نباید  هیچ قانون ویا اکشریتی حقوق طبیعی وانساتی افراد را از آنها بگیرد. این حقوق که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های حقوق سیاسی مدنی،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی تعریف شده منجمله آزادی عقاید.   جان و مال مردم در پناه قانون میباشد.
- کنگرس  ملی افغانستان معتقد است که برادران پشتون و بلوچ ما در آنطرف خط نامنهاد دیورند بنا به علایق و روابط تاریخی ،عنعنوی دینی ،ملی ،زبانی و  سایر پیوند های شان با افغاتها هموار ه از پشتیبانی و همبستگی مر دم ما بر خوردار بوده و حزب ار داعیه بر حق برادران پشتون وبلوچ پشتیبانی  مینماید. و همچنان حل مسالمت آمیز کلیه مسایل مورد منازعه  با همسایگان را خواهان میباشد.



در بخش اقتصادی:

در طول چندین دهه جنگ ، چپاول وویرانی صدمات بزرگی بر اقتصاد ملی افغانستان وارد نموده که این عوامل جریان بازسازی و انگشاف را با موانع جدی مواجه ساخته است. لذا تحقق پروسه بازسازی افغانستان نیازمند فعال ساختن همه طرفیت های اقتصادی داخلی، جلب کمک های بین المللی و سرمایه های خارجی میباشد.
- آزادگذاشتن فغالیت نیروهای تولیدی و حمایت دولت از فعالیت هایی که برای توسعه ظرفیت های اقتصادی و بالا بردن سطح زندگی مردم انجام میگیرد اصل یک سیاست درست و کار آمد میباشد.دولت جز در برخی زمینه های استراتیژیک باید خود را از اداره و ملکیت موسسات کنار بکشد و نیروی دولت صرف جلوگیری از انحصارها و رقابت های غیرمنصفانه وحمایت از مصرف کنندگان و فراهم کردن شرلیط رشد اقتصا دی صنایع و موسسات مالی گردد.
-بمنظور تقویت زراعت کشور ضرورت است تا تو سعه دهات و رزاعت بعمل آید وخدمات لازم به دهاقین از راه تضمین قیمت محصولات زراعتی،بردن صنعت،ماشین الات زراعتی و سایر خدمات به قریه جات وکسترش تحصیلات اعتباری صورت گیرد تا بدین وسیله کار و فعالیت بخاطر مدرنیزه ساختن زراعت آغاز گردد.
-جهت تقویه صنایع ضرورت است تا باز سازی کشور از طریق آموزش نیروی کار مجهز به دانش و تکنالوژی امروزی ، وارد کردن تکنالوژی مدرن و ایجاد شرایط برای اداره نوین اقتصادی بعمل آید. باور حزب این است که اعمار یک جامعه پیشرفته اقتصادی از طریق رقابت بازار و فعالیت های قانونی اقتصادی کلیه افراد جامعه و سرمایه گذاران داخلی و خارجی تامین گردیده میتواند.
-باتدوین قوانین آزاد  در عرصه اقتصاد،تشویق سرمایه های خصوصی،رفع محدودیت های تجاری و اقتصادی لازم است تا نیروی تولید جامعه آزاد گرددو رقابت اقتصادی آزادباشد. و نباید افراد را از ثمره تلاش و ابتکارات شان بی بهره ساخت. همچنان با توسعه مالکیت موسسات به کلیه افراد جامعه و کارگران از طریق تشکیل شرکت های سهامی لازم است تا سرمایه ملی در سطح جامعه بخش گردد.

در بخش اجتماعی:

-هدف اساسی کنگرس ملی افغانستان درعرصه اجتماعی ایجاد اساسات جامعه مدنی در افغانستان میباشد و در این عرصه فعالیت حزب بر اساس موازین اعلامیه جهانی حقوق بشر ودموکراسی متکی است.
سیاست اجتماعی و مبارزه حرب دموکراتهای ملی افغانستان جهت تامین اهداف ذیل صورت میگیرد.
اندیشه جامعه مدنی به عنوان مولف ضروری دموکراسی بوده که در نتیجه تجربه تلخ دیکتاتوری ها در جهان اکنون مورد توجه خاص قرار گرفته است. جامعه مدنی به معنا تشکلات داوطلبانه از جمله احزاب سیاسی، سازمانهای آجتماعی ووجود زمینه هایی است که مردم بتواند بدون مداخله دولت در اموری که میل دارند با هم کار کنند.
جامعه مدنی همچنان به معنا حقوق و مسولیت های شهروندی و مناسبات اجتماعی متمدنانه است.
جهت تامین اساسات جامعه مدنی ضرورت است تا حقوق وآزادیهای مردم و اشتراک انها در کلیه شون زندگی تامین گردد.
-دفاع از حقوق وآزادی های زنان بحیث یک بخش بزرگ جامعه و تامین سهم زنان در امور سیاسی، اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی کشور و فراهم کردن زمینه های که باید زنان از برابری کامل حقوق سیاسی،اجتماعی،قانونی و انسانی بر خوردار باشند.
-بخاطر تامین حفظ الصحه و تداوی مردم  ضرورت است تا موسسات صحی و کلینیک های مدرن ایجاد گردد وهمچنان دولت در تداوی رایگان هموطنان بی بضاعت سبسایدی لازم اعطا نمایید.
-بمنظور حفظ حقوق کودکان لازم است تا مرکز صحی مدرن و شبکه های حمایت از طفل و مادر ایجاد گردیده و توجه اساسی به پرورش وآموزش سالم کودکان واطفال صورت گیرد.
وارسی و مواظبت از معلولین و بازماندگان قربانیان جنگ بدون تبعیض سیاسی،قومی و لسانی بعمل آید.
-کار و فعالیت اساسی در امرپاکسازی اراضی کشور از وجود مین ها صورت گیرد و همچنان به منظور حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا سعی و تلاش انجام یابد.
-مبارزه علیه کشت،تولید،استعمال و ترافیک مواد مخدره.

در بخش فرهنگی:

افغانستان دارای فرهنگ غنی و باستانیست. گنجینه تاریخی عظیم فرهنگ ملی ما انکاس دهنده وطندوستی، صلخواهی و آزادیخواهی مردم این سر زمین میباشد.
 کنگرس ملی افغانستان به منظور اعتلای فرهنگ جامعه مبارزه مینمایید و تامین اهداف ذیل را دربرابرخود قرار داده است.
- علم ودانش ،آموزش خوب و فرهنگ عالی بزرکترین عامل پیشرفت در جهان امروزی است. در عصر تکنالوژی پیشرفت عقب ماندگی را بدون داشتن علم و دانش عالی باهیچ وسیله دیگری نمی توان از بین برد.
- امحای بی سوادی و ارتقای سطح آموزش ضرورت حیاتی جامعه ما میباشد. بدین منظور سهم اساسی بوجه حکومت باید برای کسب تعلیم و تربیه رایگان در سطح مکاتیب، موسسات تحصیلات عالی و سایر بخش های مربوط تعین و تضمین شود.
-ایجاد،بسط و توسعه مکاتیب، پوهنتون ها و سایر موسسات تعلیمی، تحصیلی و فرهنگی به عمل آید. تامین شرایط لازم برای دسترسی مردم به خصوص جوانان به دست آوردها ووسایل پیشرفته علمی و فرهنگی جهان که ضرورت اساسی جامعه بشمار میرود صورت گیرد و حزب جهت تامین ان مبارزه میکند.
-اعتلای فرهنگ در عرصه روشنگری در جامعه تاثیر بسزایی دارد. بدین منظور فعلیت های افرینشی و تحقیقات علمی وسیع دانشمندان و محققین در جهت ارتقاع سطع فرهنگی جامعه باید بعمل آید تا سنت های تشدد و خشونت در جامعه از بین رفته و جای آنرا صلح، صمیمیت و ارتقاع فرهنگی جامعه بگیرد.
-پرورش استعداد های مردم مجهز کردن کشور به تکنالوژی نوین،توسعه زیر بنا فرهنگی به سراسر کشوروگشودن در ها برای بهترین فراوردهای فرهنگی یکی از اهداف ما به شمار میرود و در صورت تامین آن این امکان میسرخواهد شد که مردم افغانستان آینده مطمین و سطح بلند رفاه عامه داشته باشند.
-فرهنگ عامل حیاتی پیشرفت جامعه است. حفظ آرزش های تاریخی  فرهنگی ملی ، کسب فرهنگ عالی بشری،آزادی هنر و فعالیت های فرهنگی و تحقیقات علمی ، کمک به بالندگی فرهنگ های محلی ،تشویق کودکان و نوجوانان باید به عمل آید. فرز ندان افغان باید به آرزش های ملی و انسانی آشنا شوند و با ذهن های باز بر  تفکرآزاد علمی پرورش یابند.

در بخش بین المللی:

 کنگرس ملی افغانستان  حفظ و استحکام منافع ملی و مصالح علیای افغانستان را اساس دایمی سیاست خارجی خود قرار داده و در تحقق آن مبارزه مینماید.
-  حفظ استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت ملی،همکاری متقابلا مفید با همسایگان و سایر کشور های جهان و پرهیز از ماجراجوی های بین المللی.
-فراهم آوردن شرایط مساعد و جلب همکاری بین المللی بمنظور استقرار صلح دایمی، باز سازی و تامین دموکراسی در کشور.
- پیشرد سیاست مستقل و فعال در عرصه روابط بین المللی.
- رعایت منشور ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر و کلیه میثاق های  مربوط به آن و سایر موازین شناحته شده بین المللی.
-برقراری مناسبات متقابلا مفید و دوستانه با احزاب و سازمانهای بین المللی طرفدار دموکراسی و حقوق بشر در جهان.
-مسله برگشت مهاجری افغان اکنون به یک معظله جدی در تمام جهان مبدل شده است. بنا برخورد انسانی ایجاب میکند تا در مورد برگشت آبرومندانه و داوطلبانه مهاجرین افغان از کشور های خارجی البته بعد ار تامین شرایط لازم زندگی و مصونیت در داخل کشور فکر شود. برگشت مهاجرین مطابق اعلامیه جهانی حقوق بشر وکنوانسیون ژنیو باید کاملا 
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html




 فشرده سخنرانی محترم رسولی معاون کانگرس ملی افغانستان در رابطه به رسالت مبارزاتی کانگرس ملی در برابر فساد و جنایت برای اعضای شورای عالی و فعالین سیاسی.
 
شورای عالی و همرزمان عزیز کنگرس ملی افغانستان اجازه دهید تا نخست به شما عرض ادب و احترام نمایم بعد باید گفت که هیات رهبری کنگرس ملی افغانستان انکشاف نا خجسته و شکننده وضیعت سیاسی وطن را دقیقآ و پیگیرانه زیر نظر دارد آنچه که امروز بحیث گره گاه معضل اجتماعی در آورده شده موضوع انتخابات غیر دیموکراتیک پر از تقلب و فتنه بوده که این برخورد نا شیانه در طی 6 ماه به مردم ما خسته گی های زیادی را بار آورده و زنده گی را به کام مردم نا دار ما تلخ ساخته و از سوی دیگر عمدآ به کلیه فرصت طلبان و فساد پیشه گان زمینه وسیع فراهم شده تا با استفاده از این خلای تاریک به جنایت و چپاول بیشتر بپردازند هیچ مرجع مسول و باز خواست وجود ندارد چنانچه گراف جنایت و تبهکاری ها صد چند افزایش یافته است اگر چه کارمندان فاسد حکومتی در یکی از این تیم ها لانه کرده و اطمینان دارند که تداوم وضیعت فعلی مسیر و مشی هر دو کاندید است .حال به اصل ماجرا که غایه هدف است می پردازم باید خاطر نشان ساخت که سند و توافق که به عنوان اعلامیه مشترک بین دو کاندید در حضور جان کری به امضا رسیده به معنی پایان اختلافات دو شخص و حلال انبوهی از معضلات کشور پنداشته نمیشود بل گفته میتوانیم که سر آغاز فصل جدیدی از جار و جنجال های دیکریست که ورق میخورد واقعیت این است که حکومت ائتلافی که فریبکارانه بنام حکومت وحدت ملی مسمی شده یک دفع الوقت بوده هر گاه مشکلات وطن و جامعه را کنار بگذاریم ممکن نیست که این گزینه ها حد اقل اختلافات ذات البینی دو تیم رقیب سر سخت را حل کند هرگاه یکی برنده اعلان شود هواداران تیم دیگر که هر کدام عاشقان سینه چاک قدرت و ثروت اند به چیزی کمی قناعت نخواهند کرد در برابر تیم مقابل حتمی قرارمیگیرد و موج گسترده اعتراضات شخصی و عدم رضائیت خود را ابراز میدارند هرگاه به متن اعلامیه مراجعه شود تنها نقطه مشترک شان تقسیم قدرت است و بس ! از روند اصلاحات و تحولات اجتماعی و مسله استقرار صلح و ثبات و رفاه و ارزشهای سیاسی که در همچو شرایط برای مردم ما خیلی حیاتیست یک اشارت کوچک هم بعمل نیامده است از جانب دیگر هر دو تیم دارای پیروان افراطی و در دو قطب متضاد با اختلافات شدید و مطالبات متفاوت صف بسته هیچگاه بین این دو تیم اعتمادمتقابل و حسن نیت و حسن روابط احیا نخواهد شد مضحکتر این که هنوز جان کری کشور ما را ترک نگفته بود که باز هم جنجال های بالا گرفت بدون شک کشمکشها بر سر حدود و ثغور صلاحیتهای ریس شورای اجرائیه و تقسیم قدرت و کرسی ها به سر جایش باقیست که به هیچ وجهه تعریف همه پذیر از آن روی کاغذ نخواهد آمد هم اکنون اشرف غنی احمد زای میگوید که امضای این سند به معنی تقسیم قدرت از جمله وزارت خانه ها نبوده اما رقیبش عبدالله عبدالله میگوید که عنصر تقسیم قدرت در این سند آمده است .
در ماده پنجم سند ذکر شده که تعینات در مقام امنیت ملی نهاد های مستقل واقتصادی حکومت با در نظر داشت اصل ایجاد تساوی و برابری بین رئیس جمهور و رهبر اپوزیسون صورت میگیرد .اما برضد این اصل اشرف غنی به دیوید لوین خبر نگار بی بی سی گفته سندی را که او امضا کرده موافقت نامه تقسیم قدرت نیست به گونه ای که وزارتخانه ها بین دو رهبر تقسیم شود
در حالیکه در این توافقنامه برتعدیل قانون اساسی , ایجاد پست نخست وزیری و تقسیم قدرت به گونه عادلانه تاکید شده است . پس به این نتیجه میرسیم که این دو تیم متعارض برداشت های متفاوتی از تشکیل دولت وحدت ملی دارند حامد کرزی تلاش دارد تا این اعلامیه به نتیجه نرسد زیرا او در موقیعتی است که میتواند سر نوشت این اعلامیه را تغیردهد و یا مواجهه به خطر نمائید.
ما اعتقاد بر این داریم که هر دو تیم به نفع خود و به نفع یک گروه منسوب به خود در صدد معامله سخیفانه اند به چهره های کریه و تکراری دو تیم که هر کدام 13 سال جون خفاشان در بدنه نظام بودند بنگرید همه زیر چتر انتخابات به نحو مریدوار خواستند تا پیشوایی را برگزینند تا باشد در سایه او بالای نعشی که هستند در آینده هم بیاسایند و با نقص قانون و حیف ومیل بیت المال به عمر ننگین خود دوام بدهند چون واضحآ شعار تداوم را انتخاب نمودند در این مدت زمان همه شاهد بودیم که دو تیم رقیب بجای سوق دادن کشور به سوی ثبات و پیشرفت هر روز کشور را به بی ثباتی و بحران های غیر قابل پیشگیری کشانیدند اینها برای خود و مردم کشور حفره عظیم بیگانگی و مملو از اختلافات سیاسی و قومی را حفر نمودند اینها راه تقابل را بجای مصالحه در پیش دارند آمدن دو باره جان کری برای حل اختلافات دو نفر که ادعای زعامت سیاسی آینده را دارند در یک چشم انداز اگر نهایت مضحک و شرم آور بوده زیرا همه شاهدیم که با آمدن وزیر خارجه امریکا چگونه بالای دست و پای شان آب سرد افتاد آنها بیکباره گی از آن همه تقلا و باد خیره سری باز ماندند اگر این دستور پذیری نقض صریح اراده ملی مردم را تبین داشته از سوی دیگر بی بضاعتی سیاسی و عقلانی این دو را نیز به نمایش گذاشت ممکن جان کری دها بار و تا آخر در کنار این دو قرار داشته باشد تا مگر به مصداق اینکه بچه مکتب نه میرود به زورش باید برد .
از تمام نیرو ها و شخصیت های صادق , متین , ملی و آزاده و سر فراز کشور صمیمانه خواهشمندیم تا با درنظرداشت اوضاع نا به سامان کنونی که وطن بار دیگر در معرض خطر قرار دارد خاموشی بشکنند برای دفاع از منافع ملی و دفاع از حق خود ارادیت مردم ما و زدودن بحران و پایان دادن به رنج و الام بشری صف واحد و مستحکم را با بیسج فرد فرد از وطندوستان ایجاد نموده مبارزه استوار و بی امان علیه مظاهر جنایت  و فساد صورت گیرد از هم اکنون کاری باید کرد تا دیر نشود و همه فرصت ها باری دیگر در کام فساد زورمندان، جنگ و تروریزم فرو نرود . و من الله توفیق.....

-------------------------------------------------------------
http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html


                                                         بنام خداوند توانا و دادگستر  
پیام تسلیت رهبری کانگرس ملی افغانستان:
رهبری کانگرس ملی افغانستان عمل جنایت کارانه ، تروریست های وابسته به استخبارات کشور های بیگانه و دشمنان افغانستان را در پکتیکا یک عمل ضد انسانی و ضد افغانی و در مغایرت با اصول اسلامی دانسته شدیدا محکوم میکند  و آنرا ضعف دولت موجود در تامین امنیت کشور نیز تلقی مینمایید.  از مردم وهمه نیروهای ملی ، منور و طرفدار صلح و امنیت میخواهد تا بخاطر بوجود آمدن یک دولت ملی  که بتواند جلو توطیه بیگانگان و تروریست های افراطی را بگیرند  بسیج شوند.. و تاکید منمایید که یگانه راه تامین امنیت و صلح در دفع دولت مصلحتی و فاسد  وایجاد یک دولت مدافع منافع ملی و حقوق بشر خواهد بود .در اخیر به تمامی شهیدان پکتیکا بهشت برین و به خانواده  های غم دیده آنها از خداوند ج صبر جمیل التجاع مینمایید.
و من اللتوفیق

http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html

:پیام کانگرس ملی افغانستان

.فساد و جنگ دو پدیده ننگین است که افغانستان را ذلیل وناتوان ساخته است

دلوی خدای په نامه                   

:پیام کانگرس ملی به مردم و بخصوص نیروهای ملی ، دموکرات و منور افغانستان


انتخابات 2014 ریاست جمهوری افغانستان که زیر چتر ساختار نظام فاسد، زورمندان مسلح و تهدید جنگجویان طالب تدویر یافت پیشبینی های رهبری کانگرس ملی را که انتخابات در گروگان زورمندان و ناقضین حقوق بشر قرار دارد و پر از جعل ، تقلب وتهدید خواهد بود کاملا ثابت ساخت که در موجودیت این گروه ها هیچگاه فرصت برابر برای نیروهای ملی و طرفدار صلح و ترقی میسر نمی گردد تا در انتخابات بطور مساوی و عادلانه در فضای شفاف و دموکراتیک سهیم شوند و زمینه تغیر و نجات کشور را مساعد سازند.
بنا از یکطرف نبود یک فرصت برابر برای اشتراک شخصیت های پاک ملی ، دانشمند، و دموکرات افغانستان و از جانب دیگر مردم از ولسوالی تا ولایات و شهر های بزرگ در گرو مافیایی مواد مخدر، زورمندان و دولت فساد وغیر متعهد به منافع ملی و حقوق بشر و عدم پابندی به اصول و قانون انتخابات و نقض پی در پی قانون اساسی  از جانب دولت و نققض خشن حقوق بشر از جانب زورمندان و گروه های مافیایی داخل و بیرون نظام سیاسی کشور وفرهنگ مافیت از مجازات آنها چالش های درد ناکی است که افغانستان به آن مواجه است
رهبری کانگرس ملی بار ها و بارها از طریق مصاحبات و نشرات مردم را از جریان توطیه
ها ی دولت فساد که میخواهند مردم را در گروگان و ناچاری و ناگزیری قرار دهند و کاندید های فرمایشی خود را بر مردم تحمیل نمایند اگاهی داده است که آنها با بازی های فریبنده میخواهند دوباره جلوه مبارزات ملی و دموکراتیک را سبوتاژ نموده و مانند سالهای قبل تعدادی را با تطمیع ووعده های سحراب گونه و یا تهدی و ایجاد ترس ویا با بازی های مضحک و ضد افغانی دامن زدن به مسایل قومی ویا با سو استفاداز احساسات مذهبی به قدرت باقی بمانند وبه حاکمیت فاجعه با ر خویش ادامه دهند. ولی علرغم این مشکلات جدی که دامنگیر کشور ما است مردم افغانستان در اشتراک پر جوش و خروش خود ثابت ساختند که دولت و زورمندان و گروه های فاسد و افراطی هم نمی توانند به شیوه گذشته بر ظلم و استبداد خشن و ضد انسانی ادامه دهند اشتراک فعال و پر از احساس پاک مردم بخاطر حمایت از حقوق مدنی شان و احترام به دموکراسی نمایانگر آن است که فعالیت کانگرس ملی و نیروهای مدافع منافع ملی ، مردم سالار و حقوق بشر و ترقی افغانستان بی ثمر نبوده بلکه سهم و اشتراک مردم افغانستان در حقیقت اعتراض بود علیه دیکتاتوری، فساد و ناقضین حقوق بشر که نمی توانند دیگر به شیوه گذشته حاکمیت خود را ادامه دهند.زیرا موجودیت این گروه ها و تهدید قوماندانان مسلح و قاچاقبران مواد مخدر مانع جدی است برای صلح و پیشرفت مملکت ما .
بنا مبارزه علیه فساد و رادیکالیزم افراطی و پر از خشونت برای نجات مردم یگانه راه برای تامین منافع ملی و صلح در کشور ما تلقی میگردد.. که نیروهای مدافع منافع ملی و حقوق بشر در کنار مردم رنج کشیده و دلیر افغانستان ادامه دهند.
چنانچه عدم حمایت کانگرس ملی افغانستان از کاندید های که بوسیله کمیسون دولتی صادر گردیده و بوسیله زورمندان و حکمرانان فاسد دولتی فرمایش شده بود در حقیقت اعتراض بود علیه فساد ،تهدید زورمندان ، ناقضین منافع ملی و حقوق بشر که مردم و حتی در تبانی با مافیا و رادیکالهای جهانی جامعه بین المللی را نیز در گروگان قرار داده است.
بنا رهبری کانگرس ملی افغانستان از همه شخصیت های ملی ،سیاسی و دموکرات کشورو مدافعین حقوق بشر در عرصه بین المللی میطلبد تا در برابر همه توطیه ها و دسایس که از جانب کشورهای بیگانه بخصوص همسایه های افغانستان در وجود گروه های فناتیک و فاسد طرح و عملی میگردد افشا و ایستادگی نموده و مردم را از جنایات و گرایشهای ضد افغانی و انسانی آنها اگاه سازند و نگذارند که با بروز اختلافات قومی ، اتنیکی ، مذهبی و صدور رادیکالیزم و تروریزم کشور را بسوی ،نفاق ، جنگ و بالاخره مملکت ما را دوباره در چنگال ترور، فساد و جواسیس بیگانه سقوط بدهند.
تجارب این توطیه ها در استانه انتخابات گذشته ریاست جمهوری و پارلمانی افغانستان نشان داد که دوباره افراد فاسد، ناقضین حقوق بشر و جواسیس بیگانه در ساختار های دولتی و پارلمانی افغانستان مسلط گردید.
به اساس تحلیل و تجارب گذشته رهبری کانگرس ملی افغانستان یکبار دیگر از مردم شریف افغانستان و نخبه گان ملی و سیاسی ،شخصیت های مترقی و دموکرات کشور میطلبد تا در برابر توطیه شبکه های مافیایی، فاسد و جنگ طلب ایستادگی نموده نگذارند این گروه ها مردم را در گروگان خویش نگهدارند.
بنا مادر وطن از همه نیروهای ملی و دموکرات مدافع منافع ملی و حقوق بشر میطلبد تا صادقانه بدون معامله و تسلیم طلبی و گرایشهای قدرت و ثروت و بدون خود بینی و مرکز بینی و اختلافات مبتذل تنظیمی ، حزبی و جناحی فقط و فقط بخاطر نجات افغانستان از شر فساد و جنگ که مملکت ما را در عرصه ملی وبین المللی ذلیل و ناتون نموده است و هکذا نگذاریم در انتخابات آینده پارلمانی افغانستان باز هم دانه های شطرنج زورمندان فاسد و جواسیس بیگانه به کرسی های پارلمانی افغانستان تکیه بزنند و افغانستان را در جنگ، عقب مانده گی و فساد نگهداری نموده و زمینه تجزیه و نابودی کشور ما را مساعد سازند. تنها و تنها با اعتقاد محکم و راسخ به منافع ملی و حقوق بشرو با اتحاد سالم ملی میتوانیم گروه های فاسد، قاچاقبران مواد مخدر ، رادیکالیزم مذهبی و جواسیس بیگانه را مانند سایر کشور های آزاد و دموکراتیک دنیا با شکست های ننگین مواجه سازیم و راه رابرای ایجاد دولت سالم و با عزت ملی و مردم سالار باز نمایم.
و من التوفیق
تل دوی افغانستان
شورای رهبری کانگرس ملی افغانستان
کابل- سرطان -1393

http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html



ملاقات محترم محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان بامحترم شهزاده رضا پهلوی بخاطر دفاع از دموکراسی و حقوق بشر در واشنگتن امریکا صورت پذیرفته هردو جانب ضرورت اتحاد منطقوی نیروهای منور، مدافع منافع ملی و حقوق بشر را در برابر ، خشونت ،فساد و گروه های رادیکال  و دفع نظام های دیکتاتوری را برای ایجاد مردم سالاری واقعی و نظامهای دموکراتیک حیاتی تلقی نموده اند

http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html
دومین نشست شورای عالی کانگرس ملی           
 افغانستان در شهر کابل تدویر یافت                         

                      
محترم رسولی معاون  و سر پرست کانگرس ملی  واعضای هیت اجرایی وشورای عالی کانگرس ملی
در دومین اجلاس شورای عالی کانگرس ملی افغانستان

 دومین نشست شورای عالی کانگرس ملی افغانستان بتاریخ 12- مارچ 2014 در شهر کابل دایر شد
  مجلس مسایل وضع ملی و بین الملل با در نظر داشت موقعیت سیاسی و اجتماعی کانگرس در دفاع از منافع ملی و حقوق بشر را در افغانستان موردارزیابی قرار داده وباز هم تردید خویش را از عدم انتخابات شفاف ، عادلانه و دموکراتیک ابراز داشته  زیرااکثر این کاندید ها  حلقه در دست فساد ، زورمندان و ساختار مافیایی موجود قرا دارد و از مردم و  بخصوص نخبگان  سیاسی و مدافع منافع ملی و نظام مبتنی بر قانون و دموکراسی تقاضا نموده تا با وعده ها  سر خرمن و سراب مانند این حلقات  مانند گذشت فریب نخورند .
در این  مجلس محمد عیسی اسحاق زایی ریس کانگرس ملی افغانستان که از طریق سکایپ  نظریات خویش را به مجلس شورای عالی ابراز داشتند  ضمن ارایه گزارش مهم بین المللی  و حمایت  معنوی احزاب و شخصیت های بزرگ  سیاسی و پارلمانی بخصوص پارلمان اروپا و نهاد های  مدافع حقوق بشر در عرصه بین المللی از سیاست عالی کانگرس ملی  افغانستان  کذا از رهبران کانگرس ملی هیت اجراییه  و روشنفکران ملی افغانستان  روحانیون منور و خداپرست افغانستان  و از رهبران اقوام کشور ما که به وحدت ملی معتقد است تقا ضا بعمل آورد تا در دفع توطیه های که علیه  یگانگی کشور و تامین نظام قانون و پیشرفت مملکت ماست و باعث فقر ، بی عدالتی وادامه  خونریزی در وطن ما گردیده است نقش خود را در نجات افغانستان از  جنگ ، فساد و ساختار مافیایی که عوامل اساسی این تراژیدی است متحدانه ایفا نمایند
 که  مورد تایید  هم جانبه مجلس شورای عالی  کانگرس ملی صورت پذیرفت
              

http://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.htmlhttp://www.stanford.edu/~grg/photography/blue_flower.html



محترم رسولی معاون  و سر پرست کانگرس ملی  افغانستان                                               

دومین نشست شورای عالی کانگرس ملی افغانستان در شهر کابل تدویر یافت
 گزارش نشست شورای عالی بوسیله محترم رسولی معاون کانگری ملی ارایه شده که مورد استقبال همه اعضای شورای عالی کانگرس ملی افغانستان قرار گرفت 

 متن کامل گزارش اساس قرار ذیل است


محترم آقاي ريس هيات محترم اجرائيه ، اعضاي محترم شوراي عالي كنگرس ملي افغانستان
اسلام عليكم ! و سپاس فراوان خداوند متعال را كه به ما توفيق عنايت فرمود تا دومين اجلاس شوراي عالي را در فضاي صميمانه داير نمايم .
اجازه دهيد تا نخست از جانب خود و هيات اجرائيه مراتب بهترين تبريكات خود را به فرد فرد شما و از اين طريق به تمام فعالين كنگرس ملي كه در داخل و يا خارج كشور ميرزمند ابراز بدارم كمال افتخار و مسرت دارم كه امروز چهارشنبه 21 حوت 1392 به تعميل حكم اساسنامه به تدوير دومين اجلاس شوراي عالي كنگرس ملي افغانستان نايل مي شويم .

 
همه به خاطر داريم كه كنگرس ملي افغانستان در 11 ميزان 1392 با شركت بيشتر از 2500 نفر از نخبه گان وطن اعم از دانشمندان ، استادان ،متنفذین قومي ، روشنفكران متعهد ، مجاهدين پاكنهاد ، روحانيون ملي و نمايندگان 34 ولايات كشور در شهر باستاني كابل تاسيس درعرصه سیاسی كشور اعلام موجود يت نمود .
كنگرس ملي يك نياز مبرم و يك خواست پر معني زمان بوده يكبارگي پايه عرصه وجود  نگذاشته بلكه مجموعه و عصاره تجارب چندين نسل از مبارزين و مجاهدين ملي را بدوش مي كشد .
در نخست از همه اولتر بايد اذ عان داشت كه اين تجارب گرانبها و فر آورهاي فكري به هر يك ما آموختانده و به آن سخت باور منديم كه وطن مخروبه  را يك حزب ، يك تنظيم ، يك سازمان ، يك سمت و يا يك قوم به تنهايي نجات آباد و مرفه نميتواند .
بناء با الهام از اين درس آموزنده در تركيب شوراي عالي كنگرس ملي نماينده گان تمام اقشار و لایه هاي مختلف اجتماعي از 34 ولايات كشور شامل است .
كنگرس ملي در باره فقدان ذعامت سياسي كشور بمشابه ( حلقه گمشده صحنه سياسي افغانستان )حامل این دیدگاه می باشد.
تاريخ سياسي سرزمين ما گواهست كه فرد و شخص در نقش زعيم ملي كشور ما را به طرف بحران و فاجعه پيهم و عميق سوق داده و جامعه را از يك عصبیت به عصبیت ديگر كشانيده زيرا فرهنگ سياسي شخص محور در افغانستان همواره با خشونت و استبداد فردي و خانواده گي گره خورده است و تاكيد به رهبري فردي در واقع حمايت از يك نظام توتاليز است و همچنان خلاصه كردن قدرت در نزديك شخص يك گروه يك قوم و يا يك سمت منجر به مطلق العنانی و در نهايت به فساد و شرارت منجر گرديده است .
از اين رو شخصيت يا رهبر بزرگ ملي منحيث زعيم ملي از ديروز تا امروز در وطن ما جایش خالي است .
هر چند اگر از گاندي ، نلسن مانديلا ، داكتر لوتر كنگ ،و غیره نام گرفته شود بايد حال وصف دقيق آن ها از پهلو هاي مختلف مورد نقد و بررسی  قرار گيرد زيرا اين ها رهبران كاريزمانيك يك جنبش توده اي بوده اند هيچگاه اين ها از زمره رهبران برو كراتيك و آشنا به مديريت در چارچوب يك سيستم سياسي با فرايند نهاد سازي نبودند .
اين ها در بين مردم آميخته و لحظه دور از مردم نبودند اين رهبران در قدرت هم با كمال فروتني با مردم زيسته و هيچگاه بطرف تجمل  ,  مجا مله ,دروغ و تر فند نرفته اند و حتي در همان خانه هاي ايلا قی خويش تا آخر زيسته اند . وجاهت و شوکت خود را با مردم  میدیدند .
بناء رهبري كنگرس ملي با چنين نگرش و برداشت عميق جامعه شناسنامه و با گواهي تاريخ سياسي غمبار كشور در نخستين مجمع عمومي خويش با عقلانيت بهینه انديشي با شجاعت تمام طي فرا خواني بيش از يكصد نفر را به عنوان رهبران سياسي كشور در فورم شوراي عالي كنگرس ملي افغانستان مشخص داشت كه البته هر يك از شما فرزندان صديق وطن منحيث اعضا شوراي عالي دارايي متصفات عالي اخلاقي و سياسي منحيث رهبران خردمند و متفكر اين خطه باستاني مي باشيد .
لذا به صراحت تصريح ميداريم كه هر گاه سياستمداران و روشنفكران و جامعه مدني كشور ما به اين رهيافت و تجويز كنگرس ملي منحيث يك نسخه شفابخش توجه نكند هيچگاه تصور نجات كشور را از بحران نداشته باشيد .
و از سوی دیگر رهبری جمعی قادر است که مشکلات را زود شناسایی کند وسایل و ابزار های حل مشکلات را تعریف کنند و در جامعه امید معنی ایجاد نمایید . و هر یک هزارها نفر پیروان راه خود را بسیج کنند و فرصت را شناسایی و قدرت تصمیم گیری جمعی کسب ودراینصورت زمینه فساد و استبداد فردی مهار میگردد . و نیز اراده ملی بوسیله مردم  در قالب اقتدار ملی جهت پاسداری از منافع ملی بالقوه توسط مرام تمثیل میگردد. و برای همیشه دریچه رنج آور که یک تعداد در فکر پیشبرد آجندای شخصی و خانواده گی خویش باشد مسدود میگردد .
 همرزمان گرامی !
 ما و شما بخاطر داریم که یکی از خطوط قرمز موضیعگیری کانگرس ملی افغانستان ابراز شک و تردید در باره پروسه انتخابات ریاست جمهوری کشور بوده حتی قرار بر آن شد که انتخابات را تحریم اعلام بداریم.
 پیش بینی عاقلانه رهبری کنگرس با گذشت چند ماه حقانیت خود را به اثبات میرساند زیرا به قرار چشمدید ما از کمپاین ها بخوبی بی برنامه گی و هزار ویک درمانده گی ونتیجتآ انزجارمردم از نامزدان ریاست جمهوری را می بینیم پس موضعیگری عالی رهبری گانگرس ملی نه تنها حقانیت و بهینه اندیشی سیاسی رهبری کنګرس را تبین داشته بلکه یگانه راه حل سیاسی معضل را به مجاری ممکن دیگر احاله میدارد .
اما سوگمندانه این موضیعگیری سالم کنگرس ملی با موجی از حیله گریهای چند فرد فرصت طلب و داروغه باشی های آل خلیفه شبکه های موهوم مشکوک و مخرب با یکه تازی و امر و نهی   جهت بر پایی غایله آفرینی ها مواجه شد.
این ها  کانگرس را دکان بقالی خود می پنداشتند و جلابانه میخواستند تا اعتبار ملی و بین المللی این نهاد  را به مکاره بازار کمپاین های انتخاباتی به بهای اندک عرضه بدارند به موازات همین وند بازی ها ضلع  دیگر پروکاسیون در خارج کشوردست به کار شده آنها  از مجاری N.G.O ای در صدد حراج  ولیلام قرار دادن پرستیژ و اعتبار کنگرس شدند .
خوشبختانه آقای  محمد عیسی اسحاق زی ریس و آقای سمع کارگر عضوهیات اجرائیه  . پروفیسور محفوظ ندایی ریس تشکیلات و عضو هیت اجراییه  با برسی همه جانب شعبه کنترول و تفتیش کنگرس ملی در دفع و طرد به موقع این دسایس پرداختند و از کنه نیرنگ ها پرده برداری نمودند از این رو رهبری آماج شدید ترین کینه توزی و توطعه قرار گرفت.
میدانیم که در عرصه سیاست یک نوع انحطاط و بی ارجی به ارزش ها و اعتبار ها عمداً ترویح داده شد ه عوام فریبی و کلاهبرداری را تیم حاکم در طی سیزده سال به حیث یک تحفه نا میمون با خود آوردن و فعلاٌ این فرهنگ مفلوک و زبونی عامل شده است همچنان فرصت طلبانی نیز برای احراز منصبی به کنگرس آمدند و رفتند البته این آمدنها و رفتن ها نه منزلتی و نه عزلتی را در پی داشت  (به در میخانه رفتن کار یک رنگان بود      خود فروشان را به کوه می فروشان راه نیست )  حافظ
و همه میدانیم که تمام تشکیلات سیاسی مردمی اثر گزار در روند مبارزه سیاسی این مراحل را به نحو طبیعی پیموده ونتیجآ به صوب تکامل رفته اند .
حال  یک تماس گذرا برفعالیت کنگرس ملی افغانستان می گیرم .
کمیته تشکیلات مطابق فیصله های هیات اجرائیه کار انسجام تشکیلاتی را در شهر کابل و ولایات لوگر ، پروان ، کاپیسا ، کابل ، ننگرهار ، لغمان ، بغلان ، تخار ، بدخشان ، فاریاب ، سمنگان ، خوست ، پکتیا ، دایکندی ، بامیان ، بلخ ، و هرات آغاز نموده که شهر کابل و 17 ولایت را تا کنون تحت انسجام تشکیلاتی زیر کار دارد و مسولین 17 ولایت دیگر تا اکنون فعال نگردیده و نیز امکانات تخنیکی کنگرس ملی ضعیف میباشد همکاری صمیمانه و دلسوزانه اعضای شورای عالی  را در امر جلب و پشتیبانی نیرو های ملی و دموکرات جلب میدارم .
دوستان عزیز! در انسجام و توسعه عمور تشکیلاتی حفظ وحدت سازمانی مساعی پیگیر و صادقانه مبارز ملی آقای پروفیسور میر محمد محفوظ ندایی عضو هیات اجرائیه و ریس تشکیلات کنگرس ملی را بایست ارج فراوان قایل شد بجاست که از ایشان به نماینده گی شما ابراز امتنان نمایم
در عرصه روابط بین المللی مساعی مستمر و صادقانه به عمل آمده برای گسترش و توسعه روابط تقویت و مواضع سیاسی جهت استحکام مناسبات پایدار کنگرس ملی افغانستان با پارلمان اروپایی ، پارلمان بریتانیا  و ایتالیا تماس های کاری بر قرار بوده لزا با مباهات میتوان گفت که در تاریخ سیاسی افغانستان یگانه تشکیل سیاسی کشور کنگرس ملی افغانستان است که توانسته در این مجامعی با عتبار بین المللی در دفاع از منافع ملی دفاع از حقوق بشر در افغانستان از جایگاه رفیع و مزلتی برخوردار باشد البته کسب این پرستیژ و افتخارات مدیون کار و زحمت سه نفر از شخصیت های نخبه سیاسی کنگرس ملی افغانستان هر یک  اقای محمد عیسی اسحاق زی ریس  کانگرس ملی آقای پروفیسور حاتمی عضو هیات اجرایئه و آقای نظیمی عضو شورای عالی کنگرس ملی افغانستان بوده در اینجا الزام بر آن است تا به نماینده گی شما از این سه شخصیت فرهیخته و وارسته اظهار امتنان و سپاس نمایم .
اعضای محترم شورای عالی کنگرس ملی افغانستان !
با مشاهده این وضعیت اقتبار که در کشور ما میگذرد کنگرس ملی حامل پیام درشت میباشد این پیام ارجحیت مبارزه برای فرا, رسیدن روز حساب گیری و شفافیت از رهزنان و چپاولگران است زیرا مردم ما در طی بیش از سیزده سال زیر پاشنه های حکومت ناتوان و فاسد تفنگ داران مفسدان و غارت گران و خاینین درون دستگاهی و بیرون دستگاهی عذاب و ضجه میکشند و به فریاد های در گلو شکسته شان پاسخگویی وجود ندارد  تیغ زهرا گین غارت و چپاول حکام فاسد هر چی بیشتر بر استخوان مردم فرو تر رفته است تیم بی احساس حاکم بر جان مال و دارای های شخصی و غصب زمین های دولتی اختلاس های کلان مالی و اقتصادی و دزدیدن بانک ها و حتی پر کردن جیب های خویشاوندان خود  نیز دریغ نکردند . این تبهکاران همه ارزشهای معنوی را به باد سخره گرفته اند چنانچه وحدت ملی را عنوان می کنند ولی در خفا به تفرقه های قومی . سمتی . مذهبی . زبانی به بهای دوشیدن خون قوم خود و راه اندازی جنگ های قوم علیه قوم , مذهب علیه مذهب تیغ از دمار مردم بیرون کردند .
به قرار اطلاعیه منابع با اعتبار بین المللی پول های هنگفت  که از مدارک فساد و ارتشا پیش از این به خارج کشور انتقال داده اند پاسپورت های خارجی و دپلوماتیک شان هم در جیب های بالایی شان قرار دارد .
از جانب دیگر مردم به این نتیجه محتوم رسیده اند که مفاهیمی مانند سیاست ملی قیادت ملی اقتدار ملی وحدت ملی واژه های قرار دادی اند که برای زمام داران فاسد ضرب زبانی بیش نیستند همچنان این تیم در حلقات نزدیک خود قانون اساسی دموکراسی مشارکت جمعی و حقوق بشر را جز محصولات مجازی و رسانه ای تلقی داشته و به قرار گفته ایشان ( قصه مفت) خوانده میشود
در چنين وضعيت آشفته بسر ميبريم اگر چه مردم از سير وضعيت خشمگين اند و به قرار تماسهاي كه فعالين كنگرس ملي با مردم دارد مردم با يكصدا فقط روز حسابگيري و شفافيت را مي خواهند زيرا مردم ميدانند كه چگونه رهبران كاذب ، غارتگر بي كفايت وابسته  به دول دور و نزديك يكي پي ديگري سرنوشت آنان را بيرحمانه به بازي گرفته آنهم در ساختار فاسد ترين نظام مافيايي كه در جهان موقيعت اول را حايز گرديده و هيچ صداي اعتراض و دادخواهي شنيده نميشود پس مي بايد كه پيشاپيش همه نهاد هاي مدنی كنگرس ملي رسالتمندانه براي مردم خود ( روز حسابگيري و شفافيت ) را ممكن و میسرسازد .
لذا به مردم خويش قاطعانه اطمينان ميدهم كه با تمام قوت و قاطعیت در همين مسير حركت مينمايم و ما همه از داره های دزدان حساب خواهیم گرفت بايد رهزنان پاسخ ارايه بدارند به دو مورد از این چپاول ها توجه فرمائید.
به قرار گذارش ریسرچ گلوبال به قول يك منبع معتبر تحقيقاتي بين المللي وانمود شده در ساحه بازسازي افغانستان 50 مليارد مصرف شده و از جمله 34 مليارد دالر آن را عده اعضاي مقامات ارشد حكومتي افغانستان اعم از چند وزير چند وكيل و چند والي غارت نموده و مبلغ 8 مليارد دالر را كار گذاران و مشاورين خارجي سرقت نموده باقيمانده 8 ملیارد ديگر در ساحه بازسازي با اين فساد گسترده بمردم ملموس نمي باشد .
در گذارش آمده كه 34 مليارد دالر را 10 تا 15 فاميل كه تعداد شان بين 60 – 70 نفر بيش نيست غارت نموده و بدين ترتيب این گروه فاسد مردم افغانستان را به گروگان گرفته اند .
همچنان موازی 4 مليون جريب زمين را که  تيم حاكم  و وابسته گانشان غضب نمودند پاسخ بدهند . بدين ملحوظ پيام ( روز حسابگيري و شفافيت ) يك تقاضاي مبرم جدي و واقعيانه مردم است كه به آن  ارج و احترام بايد قايل شد و در زمينه تحقق عملي آن گام استوار بايد برداشت .
 در حاليكه عمر ننگين تیم حكومت فاسد به آخر خط رسيده اکنون به نیرنگ دیگر متوسل شده اين ها نسل دومي خود را منحيث وارثين خويش وارد عرصه كار زار اقتدار سياسي كشور می تمائیند چنانچه به اوراق تبلیغاتی فوتو هاي بزرگ رنگين , شعار هاي كاذب وپوشالی  آنها عطف توجه شود نزدیکی و قرابت كانديد شورا هاي ولايتي را که در و ديوار ها نصب شده با تیم حاکم ثابت میکند به قرار  اطلاعيه دقیق كه به دفتر سياسي كنگرس ملي مواصلت كرده اكثر كانديد هاي شورا هاي ولايتي فرزندان ، برادران و یا خويشاوندان همین تيم حكومتي  فاسد اند اين موضوع جداً قابل اهتمام و انديشه مي باشد .
دوستان عزيز!
افغانستان جزيره معلق در هوا نسيت جز خانواده نظام جهاني بوده اما قدرت لا محدود رهبري تيم حاكم را كور و كر ساخته از يك سو سر مخالفت با جامعه جهاني را تا حد اعمال خيانت به منافع ملي تعقيب ميدارند و از سوي ديگر با تمسك به جنگ و فساد و حفظ بحران مي خواهند تا قدرت خويش را تداوم دهند .
اعضاي محترم شوراي عالي !
انتخابات دور سوم بر پا به طرح و مهندسي تيم حاكم جهت حفظ قدرت همان چرخه باطل تاريخ وطن ماست كه به چرخش دو باره آورده شده بايد بسيج شد و حركت عمومي را آغاز نمايم و تمام جوانب كه با ملوك الطوایفی سياسي سر آشتي ندارند اگر با اين پيام كنگرس ملي همصدا و همراه نشوند بر علاوه كه بازنده هستيم اين باخت ملي نسل هاي بعدي را نيز در گرو خود خواهند داشت .
باز هم به تکرار میگویم که کارانحصار گران مفسد در خط آخر رسيده اند طرح بقای قدرت چند فرد و چند خانواده به هيچ وجهه عملي نيست ما شاهد رفتار كمپايني هستيم كه جنون و نشه قدرت در بين  رقبای خود تيم حاكم آنقدر تقلا نموده كه تهدید های قلدر منشانه لفظی بصورت حتمی  جنگ و مصاف هاي خونين را نا گزیرساخته البته تلاش شبکه های استخبارتی منطقه در تحرکات و مداخله جهت دفاع از شخص مورد نظر شان ملوس است در هر حال بوي جنگ فرعونيان بمشام ميرسد اما باز هم تاوان اين جنگ ها عايد مردم بيچاره ما خواهند شد اما اصلي تاوان دهنده خاص چيزي ديگري خواهد بود سر هاي بسیاری را بالاي دار خواهند برد .
در فرجام كنگرس ملي رسالت روشنگرانه اش  را ايفا مي كند و ضعيت اسفيار از همه مبارزين ملي شجاعت و جرئت منصور وار مي خواهد اميد است كه اين صداي كه امروز در زير اين سقف بلند ميكنم طنین جهان تاب پيدا كند همچنان به چهره حقيقت تلخ باید نگريست و از آنها چيز هاي بايد آموخت هيچ حزب ، سازمان و يا تنظيم به رويكرد هاي ديروزي خود نبالد همه اعتراف نمايم كه ديروز مان ديروز پر اشتباه و بي افتخار بود اكثر رهبران سياسي ما را كشور هاي خارجي به سرنوشت مان مقرر داشتند همه مساعي بايد امروزي باشد و از باز توليد گروه ها و نهاد هاي قومپرست و سمت پرست بصورت كل از ايديالوژي هاي خرد گريز و تجدد  ستيز جلوگيري شود .  
اعضای کنگرس ملی از همان نسل مبارزین و مجاهدین و سرفرازانی پر شور وطن اند که به سان سربداران و حلاج منصوروار سود و زیان ناشناس ، ترس و جبن ناشناس بوده اند هیچگاه در عزم و اراده این رجال دو دلی و تردید , توقف و برگشت یا ایستایی  بملاحضه نمیرسد . عزم راسخ و علو همت شما مبارزین متحد مرا به یاد سخنان پر مایه بتهون برد این مرد بزرگ موسیقیدان است که وظیفه خود را به عنوان مبارزه علیه پلیدی ها فراموش نمی کند او مردی است که موسیقی او صدای آزادی و قدرت ضد ستم و فریاد داد خانه در سراسر اروپا بوده سمفونی های او سرشار از صلا بت و حیرت     عظیم است قهرمان وی یک موجود غالب نیست بلکه مرد مغلوبیست که در هنگام شکست نیز آرمان دارد با مغلوبان متعهد پهلوانان وی پهلوانان اندیشه و عمل و نیکی بزرگواری بود .
بتهوون میگوید ( وه چه خوب است که انسان هزاران بار زندگی را بخاطر آرمان انسانی اش از سر گیرد )
( تقوا را پیشه کنید و به فرزندان تان تقوا را توصیه کنید )  



  فشرده بیانیه محمد عیسی اسحاق زایی  ریس کنگرس ملی افغانستان                           .
خواندن 40 دفعه
                                   کانگرس ملی افغانستان مدافع منافع ملی و حقوق بشر

****************************************************************